Ska lägga golv i ett av barnens rum och har sett att IKEA har laminatgolv för 59 kr / m² är dom nåt att ha ?
Har hört sen innan att de slits rätt snabbt. Dela gärna med er av er erfarenhet!
Ska lägga golv i ett av barnens rum och har sett att IKEA har laminatgolv för 59 kr / m² är dom nåt att ha ?
Har hört sen innan att de slits rätt snabbt. Dela gärna med er av er erfarenhet!
Ja, tyvärr är det så med de billigare golven. Det är mindre slityta på dem.
Jag var iväg och köpte ett paket på Ikea och ett på Rusta, 59 vs 45kr kvadratmetern, konstigt nog är Rusta´s golv tjockare just på laminat-delen, men något mjukare isället.
Jag ska lägga hela källaren så jag ville se med egna ögon vilket golv som var bäst.
Vad jag gjorde var att kapa ut provbitar och "våldtog" dom lite, slipade, ställde dom under ben från en hylla m.m. för att se hur de reagerar och vad de tål.
Vad jag upptäcker är att Ikeas laminat är just laminat, d.v.s. väldigt tunnt träfiber. Tålde lite slipning som då skulle föreställa slitage (utan någon som helst relation till vetenskapligt slitage) och va lite sisådär med en hylla me 80kg innehåll, blev märken efter benen.
Rustas skitgolv är inte laminat, det är lackat trä som är uppkapat i 2mm tjocklek och limmad på spånskiva (jämför med t.ex. parkettgolv av billig modell som är 4-6mm), tålde slitage men inte mer än finishen på displayen på din mobiltelefon, inte heller tryck från hylla spec. bra.
Åk på byggfirmorna istället, t.ex. Beijjer, k-rauta, bauhaus o.s.v.
Fråga säljarna, är det laminat på riktigt, är det lackat mönster eller är det transferfilm.
De två senare sliter du ut fort (2-3år), allrahelst i barnens rum, det första håller bättre om du kliver upp i pris lite, runt 80-110kr kvadraten.