Resultat 1 till 9 av 9

Standard Ventilation bastu

Hur ska bastun ventileras? Vi köpte nyligen hus och i vår bastu finns inga som helst till- eller frånluftsventiler, tycker det verkar konstigt..??

Reg.datum
    b 2008

Standard

Hej Bengan,

Hur skall en bastu ventileras är inte helt lätt att svara på, för att man måste inte ventilera en bastu.

Olika tillvärkare rekomenderar olika lösningar, innan du dock ventilerar din bastu om du nu bestämt dig för detta måste du tänka på vart ligger din bastu, vad för typ av bastu har du, det jag vill komma till är att du inte vill att frånluften hammnar på ett ställe där den kan skapa problem i andra delar av huset.

Ha det gott

Standard

Någon form av ventilation måste väl finnas? Läste att många tillverkare rekommenderar självcirkulation, dvs en ventil in bakom bastuaggregat, en ventil ut nära tak och helst skall ventilen hamna i samma rum. Vad tror du om det Christian?

Reg.datum
    b 2008

Standard

Exacta har en bra beskrivning om vad som anses vara den bästa ventilationen:

Ventilation genom självdrag
    Vid ventilation genom självdrag bör man eftersträva följande för att uppnå den effektivaste ventilationen:
    - frånluften bör mynna ut i det rum där den ingående luften till bastun tas ifrån.
    - frånluft- och tilluftsventil bör placeras så långt bort från varandra som möjligt.
    - frånluftsventilen placeras ca. 60-70 cm från golv.

Reg.datum
    b 2008

Standard

Många äldre bastu har ett sjävldrag som uppstår genom springorna i trät, ditt förslag låter bra Bengan kök hårt.

Standard

Jag ska bygga en vedeldad bastu i ett uthus (betongplatta samt murade väggar). Har köpt en vedeldad kamin från Tylö. Där står att frånluftsventil inte behövs, då kaminen i sig "suger ut" luft. Där står även att tilluft ska placeras så långt från kaminen som möjligt nära golvet. Min första fundering var, att ge tilluft till kaminen direkt från relaxen (bakom kaminen), och sedan sätta frånluft uppe i taket så långt från kaminen och sedan leda ut i relaxen (alltså ingen luft direkt ute från det fria).
    Tacksam för tips!

Standard

Hittade bra info på en hemsida om bastu:
    När det gäller vedeldade bastukaminer och dess ventilation, är det tvärtom mot vad som gäller med elaggregat. När man monterar in en vedeldad bastukamin, ska du ha inluften så långt ifrån kaminen som möjligt, nere vid golvet. En utluftsventil behövs inte då kaminens skorsten är dess utluft.

Standard

Min farsa byggde nyligen en bastu och förklarade för mig att inventen ska placeras lågt, utventen högt och båda ska helst inte gå från/mot samma rum. Vet inte hur mycket sanning som ligger i det, är inte världsmästare i bastuventilation. Men hittills har det fungerat bra med ventilationen för farsgubbe i alla fall!
    Jobbar med, och är fena på, värmepumpar och bergvärme men har byggt eller renoverat det mesta!

Standard

När jag byggde en bastu på ett bygge var rekommendationen från Tylö att inventil skulle sättas under aggregatet....
    Arkitekten hade sen ritat in en mekanisk frånluftare i taket..... den gick in i övriga ventsystem..... dvs, in i en fläkt som blåste UT fukten....
    Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse!

Liknande ämnen

1. Fönster i bastu
    Av Sanna99 i forum Fönster & dörrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-18, 09:Nov
  2. Ventilation
    Av Husmusen i forum Förklaringar av ord och begrepp
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 07:Jun

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar