Resultat 1 till 10 av 10

Standard Så nu har vi bestämt oss, det blir bergvärme!

Så då var det klart, efter en noggrann analys av alternativen kommer det att bli bergvärme.

Har fått offerter på fjärrvärme och en pellets-anläggning. Fjärrvärme var på tok för dyrt här i stan och pelletspannans medförande arbete och lukt passade inte oss. Sedan vet man ju inte vad pellets kommer kosta om 5 år. Är lite orolig iom att pelletsen redan gått upp 30% senaste åren.

45 000 KWh/år räknar dom som energibehov. Vi skall värma lite över 300 m3. 160 meter behöver dom borra, borrhåls-diametern blir 140mm. Pannan dom rekommenderade till vårt hus är Thermia Diplomat Optimum 10. Det är en varvtalsstyrd värmepump, "pump-killen" sa att det var bra till vårt hus. 5100 kr inkl. moms extra kostade varvtalsstyrningen, 1000 kr per år skulle den funktionen spara!? Av namet att dömma gissar jag på att den skall ge 10 kW.

140k skall dom ha, i priset tar dom bort den befintliga ctc 1100 pannan och oljetanken.

Skall posta lite bilder när dom kommer och fixar, sedan skall det bli spännande att se om det som lovas hålls.

Nån som har installerat bergvärme nyss och har nån erfarenhet att dela med sig av när borrkillarna och värmepumps-installatörerna kommer?
    Senast redigerat av Thomas den 2007-01-01 klockan 22:Jan.

Standard

Bra val!

Har en Optimum TWS 6 installerad hemma. Funkar klockrent!

Du måste dock borra mer! Jag har tidigare jobbat som säljare av bergvärmesystem i över 6 år så jag vet vad jag snackar om.

Minst 180 meter skall du borra till en 10:a!

Lycka till!

/Thomas THL

Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Så då var det klart, efter en noggrann analys av alternativen kommer det att bli bergvärme.

Har fått offerter på fjärrvärme och en pellets-anläggning. Fjärrvärme var på tok för dyrt här i stan och pelletspannans medförande arbete och lukt passade inte oss. Sedan vet man ju inte vad pellets kommer kosta om 5 år. Är lite orolig iom att pelletsen redan gått upp 30% senaste åren.

45 000 KWh/år räknar dom som energibehov. Vi skall värma lite över 300 m3. 160 meter behöver dom borra, borrhåls-diametern blir 140mm. Pannan dom rekommenderade till vårt hus är Thermia Diplomat Optimum 10. Det är en varvtalsstyrd värmepump, "pump-killen" sa att det var bra till vårt hus. 5100 kr inkl. moms extra kostade varvtalsstyrningen, 1000 kr per år skulle den funktionen spara!? Av namet att dömma gissar jag på att den skall ge 10 kW.

140k skall dom ha, i priset tar dom bort den befintliga ctc 1100 pannan och oljetanken.

Skall posta lite bilder när dom kommer och fixar, sedan skall det bli spännande att se om det som lovas hålls.

Nån som har installerat bergvärme nyss och har nån erfarenhet att dela med sig av när borrkillarna och värmepumps-installatörerna kommer?

Standard

Citat Ursprungligen postat av Thomas THL Visa inlägg
    Bra val!

Du måste dock borra mer! Jag har tidigare jobbat som säljare av bergvärmesystem i över 6 år så jag vet vad jag snackar om.

Minst 180 meter skall du borra till en 10:a!
    Se där ja, jag skall ta upp det med entreprenören när jag gör beställningen i veckan.

Man tackar för info, vet du om det finns dokumenterat nånstanns just borrdjupet som krävs till respektive värmepump?

Standard

Man tackar för info, vet du om det finns dokumenterat nånstanns just borrdjupet som krävs till respektive värmepump?
    Går ej att gå efter någon tabell utan unikt efter storlek på hus, isolering, temperaturer m.m.m.m.m.m.m.m.mm.m.m.m.m.mm.m

Men 180 är det minsta att rekommendera.

Om du vill kan du PM mig här eller på WN så kan du få tips om din installatör.
    Känner till de flesta.

mvh
    Thomas THL

Reg.datum
    b 2007

Standard

Hej
    Jag håller med jag blev rekomenderad att borra 140m till min IVT9KW men jag borrade 160 istället och vi går aldrig på tillskott... Så vi har grymt låg driftkostnad för värme och vatten.. knappt 500kr i månaden under vintern, billigare såklart på sommaren...

Standard

Verkar som borrdjupet kan variera beroende på håldiametern. Vad jag lyckats läsa mej till varierar diametern från 11,5 cm upp till 16,5 cm. (4 1/2 tum -> 6 1/2 tum).

Vanligast verkar 4 1/2 tum (11,4 cm) vara.

Ett hål på 4 1/2 tum kan innehålla 10 liter vatten medan ett hål på 5 1/2 tum innehåller nästan 15 liter per löpmeter.

Det känns ju som mängden vatten är helt avgörande för hur mycket värme man kan utvinna ur hålet.

Strulade till sig lite iom att det idealiska läget för borrhålet endast var 5 meter från tomtgränsen. Grannen ditåt är riksbyggen så att få en påskrift av dom kändes bökigt. Hittade dock en lösning på hur jag kan borra mej in i källaren på ett annat ställe och komma in i rummet där jag skall ha pumpen. Inte idealiskt men det funkar, iom det kan jag flytta borrhålet så det blir 10 m till närmaste tomtgräns.

Till råga på allt ringde borrentreprenören i början på förra veckan och frågade om han kunde komma och borra i slutet på dennan Jag hade inte ens lämnat in ansökan och det är 6 veckors handlägningstid. Som tur är var miljöinspektören här i Trollhättan förstående och han fixade att på 3 dagar.

Så nu är det bara att borra då!
    Senast redigerat av Thomas den 2007-03-07 klockan 11:Mar.

Standard

Så äntligen så är allt klart!

Från och med igår klockan 14:30 värms huset vi bergvärmen instället!

Pust vad skönt!

Standard

Så äntligen så är allt klart!

Från och med igår klockan 14:30 värms huset vi bergvärmen instället!

Pust vad skönt!
    Hur gick det? Funkar allt som det ska?

/Thomas THL

Standard

Det har funkat okey, det är väl bara 2 negativa saker.

1. Vi fick ett felmeddelande "brinepump" som gjorde att vi fick köra på tillskott 3 dygn innan leverantöreren fått lagat grejerna.

2. Varmvatten-mängden är ju definitivt inte som att köra på oljepanna

Nu vet vi ju inte hur driften blir mitt i vintern, men hittills funkar allt bra.

Standard

Så nu har det gått en bra stund och man kan se lite vad det kostar.

I medel under vintern har elen kostat 1740 kr i månaden inkl hushållsel. Då är dom här servrarna inkluderade samt 5 stycken vanliga arbetsstationer / htpc etc.

Jag gissar på att uppvärmning av 180 + 130 kvm + varmvatten inte kostar mer än 1300 kr/ månaden.

Liknande ämnen

1. Solfångare, nån som har det?
    Av AccessiblE i forum Solvärme & vindkraft
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 06:Sep
  2. Hantverkare som aldrig blir klar
    Av Maggan i forum Juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-05, 09:Jan
  3. Vad har ni för sommar projekt?
    Av Renovering i forum Övrigt
    Svar: 21