Resultat 1 till 15 av 15

Standard Vattenburen golvvärme

Hej,
    Går det att koppla in vattenburen golvvärme direkt till ett vattenburet ellement.
    Egentligen blir det ju då att man ersätter elementet, fungerar det?

Standard

Temperaturen måste nog regleras via en shuntventil som styr ut rätt temp till golvvärmen då då element matas med väldigt varmt vatten ,upp till 70 grader om jag inte minns fel. Golvvärme brukar ligga på runt 30 grader.
    Men jag kan för dåligt om detta för att säga med säkerhet.

Standard

Med en sådan här http://www.lagerstedt-krantz.se/file...509_screen.pdf
    ska du kunna koppla in dig direkt på elementet.
    Kanske kan vara något för dig?

Standard

OBS!! Minikretsventilen klarar bara upp till 5 kvadrat, och bara till 2-rörssystem.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Ja det går det har vi gort många gånger, men anlita en rörmockare.
    Leif

Standard

Det är dax att renovera badrummet och plocka bort ett vattenburet element och sätta in golvvärme. vilka fördelar,nackdelar har vattenburen värme jämfört med el-golvvärme?

Reg.datum
    b 2009

Standard Golvvärme

Kolla in OPtiheat, golvvärme i toppklass, www.optiheat.se
    Med vänlig hälsning

Boo Björk, VD
    Reformhus
    >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
    Kontor 040 6009560
    Fax
    Mobil 0739 889480
    Adress Engelbrektsgatan 7
    211 33 Malmö, Sweden
    boo.bjork@reformhus.se
    www.reformhus.se

Standard

Nackdelen är installationspriset på vattenburet men det tjänar man på i längden.Elvärme är väldigt dyrt att ha i drift.

Standard

Fördelen med vattenburen golvvärme är först och främst ekonomi. El-golvärmen drar mera el så det blir definitivt dyrare.

Standard

Jag har köpt ett litet hus på 77 kvm .+källare som är inredd. Nuvarande värmesystem är slut och ska rivas ut.vMin fråga är vad som är mest ekonmiskt att sätta in i stället, direktel eller vattenburen el för något av systemen ska jag ha.Med vattenburet tänkte jag lägga golvvärme på övervåningen.Är det ett bra alternativ eller är det bättre med radiator?Kan även tänka mej elgolvärme om det är ekonomiskt.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Tommie!

Gå gärna in på www.skanesgolvvarme.se och titta under knappen Heatfloor. Här ser du en film på möjligheterna med golvvärme på ovanplan och hur lätt det är att lägga. 12 mm bygghöjd och mycket
    effektivt. Du får gärna slå en signal 0706 - 404535.

Boo Björk
    Med vänlig hälsning

Boo Björk, VD
    Reformhus
    >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
    Kontor 040 6009560
    Fax
    Mobil 0739 889480
    Adress Engelbrektsgatan 7
    211 33 Malmö, Sweden
    boo.bjork@reformhus.se
    www.reformhus.se

Standard

Citat Ursprungligen postat av Tommie Visa inlägg
    Jag har köpt ett litet hus på 77 kvm .+källare som är inredd. Nuvarande värmesystem är slut och ska rivas ut.vMin fråga är vad som är mest ekonmiskt att sätta in i stället, direktel eller vattenburen el för något av systemen ska jag ha.Med vattenburet tänkte jag lägga golvvärme på övervåningen.Är det ett bra alternativ eller är det bättre med radiator?Kan även tänka mej elgolvärme om det är ekonomiskt.
    Hej,

Jag tycker absolut du skall ha golvvärme, snyggt utan radiatorer och en bra komfort kännsla.
    Direktverkande EL eller EL värmt vatten är ungefär samma i driftskostnad. Vinsten med att ha elvärmt vaten är att du enkelt kan byta värmekälla i framtiden. tex sätta in pellets panna eller vad du har lust med.
    Att lägga direktverkande el är billigare och något smidigare med låg bygghöjd.

För att jämföra priser kan man titta på kompletta paket till 10 m2 (sedan kan man såklart köpa större paket när man planerar större ytor)
    Vattenburet system som exempel

eller
    Elektrisk golvvärme

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fuktarn Visa inlägg
    Fördelen med vattenburen golvvärme är livstid och ekonomi.
    El-golvärme drar mera el så det blir definitivt dyrare.
    Har hört siffror om att livslängd för el-golvvärme är ca 10 år, för vattenburen värme är livslängden 20-30 år.
    Det stämmer ej. Livslängden för Elburen värme är snarare 20-25 år

Standard

Hejsan.
    Ska riva ut köket och där har jag ett element som sitter dumt till. Har ett vattenburet värmesystem idag och undrar om man kan koppla på golvvärme på detta för att bli av med elementet. Undrar samtidigt om någon har någon hum om vad detta kan kosta?

Mvh Jesper

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej McKinleys!
    Ja det går oftast bra, du ansluter med en ex. push cirkulations pump nr: 12 eller 15, slang och kopplingar m.m.
    Pump och fördelare placerar du i ett av underskåpen då blir den lätt att komma åt för underhåll. Tänk på att om du tar bort ett element kan det bli kollras från fönstret , kanske kan du ha ett lägre element eller lägg slangen med halva c/c avståndet eller mindre för att få luften i rörelse framför fönstret.
    Priset för 5-6m2 ca. 5-7000KR.
    lEIFJUNO

Liknande ämnen

1. Byta till vattenburen värme
    Av Rambo i forum Energi allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-11-19, 08:Nov
  2. Installera golvvärme själv
    Av Ronaldo i forum Golvvärme
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 22:May
  3. Golvvärme i badrum