Resultat 1 till 7 av 7

Standard Pelletsbrännare

Funderar på att skadda en pelletsbrännare men vilken?

Jag har möjlighet att ha ett litet veckoförråd precis intill brännaren alternativt ett årsförbrukningsförråd i ett rum intill som dessutom ligger mot gatan så man kan fylla på med bulkbil.

Men vilken brännare rekommenderar eller varnar ni för?
    Alla är ju bäst enligt reklamen, men vissa stannar eller är svåra att aska av o.s.v. i verkligheten.
    Vore tacksam för synpunkter på de brännare ni har eller har hört talas om.

Standard

Hittade ett test som Råd & Rön har gjort:
    http://www.radron.se/Documents/Teste...brannare_2.pdf

Standard

Nu är det dags att byta ut eluppvärmningen och börja elda med pellets istället.
    Tänkte då kolla med er om det är ett ok pris jag fått.

Brännaren kommer att installeras i min gamla panna och följande ingår i paketet:
    En brännare , Effecta Supra samt en matarskruv, 1,7 m, ett pelletsförråd
    Installation ingår och likaså intrimning.

För detta får jag betala ca. 34.000.-, drygt 31.000.- efter ROT avdrag.

Vad tror ni? Är detta ett bra pris?
    Tacksam för alla råd

Standard

"Gäst"
    Hmm det där lät intressant, hur kan jag spara 1000 kr varje gång jag köper pellets??
    Vilken brännare rekommenderar du istället?

Standard

Håller med om att en brännare med enkla inställningar sparar pengar. En Pellix kräver nästan ett instrument för att få till inställningarna och billigaste Testo ligger på över 10000 kr. Varje gång du skaffar ny pellets bör du göra ny justering. Installatörer tar omkring 1000 för att komma och justera in brännaren.
    En Roslagsbrännare, Bionordic Viking brännare eller Eurofire kan du installera själv med full garanti och det är brännare som är lätta att ställa in.

Standard

Tycker att priserna varierar sjukt mkt på brännare. Men ska kika runt lite mer och framförallt försöka jämföra prestanda. Tror verkligen att biobränsle kommer bli mer och mer populärt för hushållen. Framförallt med tanke på att energi idag är dyrt och oljan är ju svindyr för tillfället.

Standard

Priserna på nya brännare varierar väl inte så kraftigt. Omkring 17000 för de enklaste och uppåt 22000 för en del överprissatta.
    Man ska titta vad man får för pengarna för det är mycket bedrägeri här.
    Brännare som inte var moderna ens för 10 år sedan säljs för 18000-19000.
    Bästa fallrörsbrännaren idag är inte ens dyrast. BioBjörn från Energibiten kostar 19000 och kan enkelt monteras av en någorlunda händig person. Inkluderar automatisk uraskning.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare