Ska bygga ett hemmabiorum i källaren och behöver isolera taket för att familjen inte ska bli galna!
Kan jag bara "regla ner" , Hur mycket isolering krävs och vad ska jag isolera med för bästa effekt?
Tacksam för era synpunkter!
Ska bygga ett hemmabiorum i källaren och behöver isolera taket för att familjen inte ska bli galna!
Kan jag bara "regla ner" , Hur mycket isolering krävs och vad ska jag isolera med för bästa effekt?
Tacksam för era synpunkter!
I våt villa har vi sovrum direkt över köket. Problemet är stort, dvs allt ljud går direkt upp genom golvet. Vi andra kan inte använda köket, då det låter som vi står bredvid sängen om vi bara öppnar ett skåp (frugan jobbar natt) Hur ljudisolerar vi utifrån, det finns minimal plats ( bara bjälken om 120) . Vad ska vi isolera med och hur gör vi?
Alla tips mottages tacksamt.
Hej Butlern!
Att få en bra ljudisolering kräver så tungt material som möjligt, betong, ytong, gipsskivor etc. att få ljudlöst i ert sovrum kan ni inte kräva, men jag föreslår att ni fyller hela bjälklaget mid min ull ( bäst vore att fylla med grus eller cementbruk) och monterar 2 -3 lager gips som takskiva lämna 5mm springa runt mot vägg och fyll med akustikfog massa , om höjden i sovrummet medger lägg ett flytande golv med hård minull och spånskiva avsluta med parkett eller laminat fortfarande med akustikfog runt väggarna.
Leif
Du kan bara uppnå optimal ljudisolering med så tungt material som möjligt. Med hålrum skapar du en akustiklåda som för ljudet uppåt igenom bjälklaget. Akustiken blir musikaliskt bättre i ”köket” men det var inte det som var avsikten.
vid om byggnad från affär till caffe ,har miljö och hälsokontoret utfört ljud mättningar på övervåningen efter åtgärder med pendling och minull, det bliv ingen skillnad och kunden fick inte ha musik i cafeet
Leif
Ljudvågor rör sig genom homogent material mycket lätt. Men mellan homogent material och luft tappas ljudeffekten av betydligt. Du ska ha en ljudfälla heter det, och Jackz har rätt och att en luftspalt är det mest optimala du kan ha. Det blir inte någon akustiklåda ha ha, har själv så och jag lovar här hemma kan jag dra på….
Fyll med isolering mellan dina blivande nerreglingar ta 45X70 om du har plats.
Så att du får 70mm isolering sen skjuter du fast ett tungt tyg som "undertak" på det.
Det gör susen.
Kul med hemmabio..
Har själv börjat bygga mitt biorum.
http://home.swipnet.se/dvd2/bion.htm