Resultat 1 till 5 av 5

Standard Överlåtelse husbesiktning

Vad kan man räkna med att få betala för en husbesiktning?
    Som jag har förstått det så ger en besiktning inga juridiska fördelar om det skulle dyka upp ett dolt fel.
    Men det måste ju vara en fördel att gör en besiktning så köper man inte grisen i säcken eller vad tror ni?

Reg.datum
    b 2008

Standard

Priser beror lite på vart du bor samt hur stort huset är, du kan söka efter auktoriserade besiktningsmän här:

Bygglov hade en bra text om detta:

Rent juridiskt har man som köpare undersökningsplikt av en fastighet. Om det skulle komma
    till ett sådant läge att du inte har gjort en överlåtellsebesiktning med hjälp av en auktoriserad
    besiktningsförättare och vill hävda dolt fel så kan det vara svårare att hävda att felet vad dolt.

En auktoriserad besiktningsförättare kan i sitt protokoll skriva in att ex. vidare teknisk under-
    sökning krävs om han hittar eller misstänker något i byggnadens konstruktion som kan vara
    skäl att misstänka.

En auktoriserad besiktningsman kan fastigheter och vet vad han ska titta efter, han har också
    god kännedom om vilka typer av fel som finns på hus för olika tidsperioder, vilket är ovärderligt
    vid en undersökning.
    Senast redigerat av Puttel den 2009-07-13 klockan 07:Jul.

Reg.datum
    b 2008

Standard

Räkna med 6000-10000kr beroende på vad för besiktning du skall göra.

Ha det gott

Standard

Jag vill ha ett besiktningsprotokoll på en villa. Är det mäklaren man ska konatkta angående detta? I så fall kostar det något eller kan man lätt och endelt få en kopia via mail om man mailar mäklaren och frågar?
    Någon som vet hur detta fungerar?

Standard

Att lita på säljarens besiktningsprotokoll är inget jag skulle göra. Det kostar såklart en slant (5-10k) men det är väl investerade pengar om du frågar mig.

Men under förutsättning att en besiktning är gjord (ska framgå av annonsen) så ska det inte vara något problem att få protokollet mailat så kontakta mäklaren.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare