Resultat 1 till 14 av 14

Standard Surround-ljud utan kabeldragning! Yamaha YSP

Surround-ljud utan kabeldragning! Kan det vara sant?

Nu har jag förhoppningsvis snubblat på mina högtalar-kablar för sista gången.

I förrgår beställde jag en yamaha ysp-1000! Med denna ljudprojektor skall man slippa att ha 5 högtalare i rummet och ändå få "äkta" 5.1 ljud.

Skall bli spännande att se om den håller vad som lovas, vad jag kan läsa mej till har den fått väldigt bra kritik. Bla av audioholics.com.

Standard

Mer info och bilder finns här.

I allmänhet gäller att man för att kunna utnyttja alla fördelarna med surroundljud i hemmet först måste genomgå våndan att ansluta och installera ett stort antal högtalare i förhoppning om att lyssningsrummet ska erbjuda samma slag surroundljudsupplevelse som i en biosalong.

YAMAHA:s digitala ljudprojektor YSP-1000 utmanar föreställningen om att komplicerade högtalarinställningar och
    besvärliga kabeldragningar går hand i hand med upplevelsen av flerkanaligt surroundljud.

Med den smärta ljudprojektorn behöver du inte bekymra dig om komplicerade anslutningar och installationer, utan får en enhet som inte bara är enkel att installera utan också klarar av att återge ett mäktigt surroundljud via sina inbyggda lågbaselement och övriga individuella högtalarelement. Ljudprojektorns parametrar kan finjusteras för att ändra fördröjningstiden för enskilda ljudstrålar, så att ett välriktat ljud som når lyssningsplatsen från alla håll kan uppnås.

YSP-1000 kastar ut ljudstrålar innehållande surroundljudsinformation för höger fram-, vänster fram-, höger surround- och vänster surroundhögtalarpositioner (se bild nedan: R, L, SR och SL), vilka reflekteras via väggarna i lyssningsrummet innan de når den egentliga lyssningsplatsen. Genom tillägg av mittljudstrålar (C) kan den digitala ljudprojektorn skapa ett 5.1-kanaligt surroundljud som ger en verklighetsnära känsla av att det finns riktiga högtalare utplacerade i rummet.
    Senast redigerat av Thomas den 2007-01-01 klockan 12:Jan.

Reg.datum
    b 2006

Standard

Nu är ju denna konstruktion ganska förlåtande vad gäller dippar och spikar i frekvensbandet då högtalarna inte på något sätt kan ta ut varandra (då de sitter i samma låda).
    Jag tror den kan låta mycket bra, dethär med fantomkanaler har funnits ett tag men detta är något helt nytt då Yamaha tydligen utvecklat egen DSP-mjukvara för digitaliseringen och spridningen av ljudet.
    Allt handlar om Tidskomp och frekvenser, hoppas vi får se en följetång sen vad Thomas tyckte, den är ju onekligen platsbesparande om den kan inbringa fint och rent ljud till alldagligt användande

Ett litet tips ang. subben, placera subben där du ska sitta och se på film, dra igång nån hårdrocksdänga, sen går du runt i rummet och lyssnar var du har bäst bas, där bas och övrigt ljud möts i en bra harmoni, precis där ska subben stå. (placera inte subben i ett hörn).

Standard

Citat Ursprungligen postat av H-P Visa inlägg
    dra igång nån hårdrocksdänga, sen går du runt i rummet och lyssnar var du har bäst bas, där bas och övrigt ljud möts i en bra harmoni, precis där ska subben stå.
    Då skall vi se, menar du att jag skall sätta på musik utan sub-basen inkopplad och lyssna eller med subbasen inkopplad?

Reg.datum
    b 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Då skall vi se, menar du att jag skall sätta på musik utan sub-basen inkopplad och lyssna eller med subbasen inkopplad?
    Placera subben, inkopplad tillsammans med resten av ljudet, men placeringen av subben skall vara där du sitter och ser film/lyssnar på musik.
    Därefter går du runt i rummet och letar den position som har mest harmoni mellan bas/mellanregister/diskant, du ska inte ha S-ljud ifrån diskant och mellanregistret ska låta fylligt. Där ska subben stå.

Standard

Citat Ursprungligen postat av H-P Visa inlägg
    Placera subben, inkopplad tillsammans med resten av ljudet ... Där ska subben stå.
    Okey fattar, tackar!

Reg.datum
    b 2006

Standard

En liten artikel jag skrev tidigare på ett ljudforum tidigare där jag själv hade problem med subben, med bas-bortfall och vissa frekvenser försvann.

(förbehåller mig rätten att avstå från ev. kostnader från psykolog som kan uppstå i samband med att läsa mina tekniska funderingar )

Köper man en kaffebryggare så slår man på knappen och den gör vad den ska göra, när det gäller hemmabio har jag märkt att det inte är samma sak.

Tekniska tankar...
    Avsakand av djup bas vid sittplatsen, som regel brukar utsläckningen bero på i normalfallet att rumets längd så att säga sammanfaller med fasvända frekvensvågor som då tar utvarandra typ +10 dB i en frekvens, som studsar mot vägen och på tillbakavägen möter den en våg som sammanfaller med -10 dB och summakardemumma blir +-0 inom den frekvensen.

Motsatt effekt till utsläckning, eller dipp i frekvenssvepet brukar omnämnas som puckel, dessa fenomen borde ju isåfall uppstå om vågen i en frekvens på +10dB som reflekteras mot väggen möts av en till våg av samma frekvens på +10dB vilket ger att musiken låter extremt högt när det kommer till vissa toner.
    Ovanstående är ofta resultatet av felplacerade högtalare/subbar i huset/lägenheten.

Reg.datum
    b 2007

Standard

Har en surroundanläggning ståendes på vinden nu som jag vägrar sätta upp nu efter att jag flyttat till en ny lägenhet. Är väldigt sugen på en sån här lösning...

Standard

Citat Ursprungligen postat av elofsson Visa inlägg
    Har en surroundanläggning ståendes på vinden nu som jag vägrar sätta upp nu efter att jag flyttat till en ny lägenhet. Är väldigt sugen på en sån här lösning...
    Japp samma här, har också precis flyttat vill undvika det kablar som går. Får den nog imorgon eller övermorgon. Skall ta och posta lite bilder och ge lite feedback på ljudet då.

Standard

Tapetserade om vardagsrummet för någon månad sen och har inte satt upp de bakre högtalarna ännu för att det tar emot att borra i väggen nu när den är så fin =) Får kanske ta o investera i den här skönheten istället. Väntar på Thomas utlåtande om ljudkvalitén innan dock

Reg.datum
    b 2006

Standard

Idag ringde dom från DHL får mitt paket med samma grejjer imorgon ska bli kul! Saknar riktig stereo efter flytten...

Reg.datum
    b 2006

Standard

Idag fick jag hem mitt paket. Det första jag reagerade på var hur tung den var men tung elektronik är ju bra elektronik.

Installationen var enkel, det följer med en mic som man placerar där man tänker sitta och trycker på auto setup på menyn sen är det klart. Trycker man på testknappen kan man testa alla 5 "virtuella" högtalare och det ljudet kommer där det ska låta, surroundeffekten fungerar oväntat bra med andra ord Provade även spela upp en DVD och ett Xbox 360 lir med optisk digital utan att göra några extra inställningar och den sistnämnda lät väldigt bra.

Nu återstår att gå igenom alla inställningar så man kan optimera det lite.

Reg.datum
    b 2006

Standard

De mic-baserade inställningslösningarna brukar funka rätt bra.
    Personligen är jag helt galen med allt som gäller ljud och har labbat rätt mycket med just automatiska inställningar, ett litet tips är att ta bort ev. mattor på golvet och bort med alla kuddar och filtar ur soffan när inställningen görs, när sedan mattan och kuddar kommer tillbaka är ljudbilden lite varmare då micen annars tar dämpning från golv/soffa.

Eller så är det bara jag som märker av såna detaljer, men värt att prova nån dag när det regnar ute och du är göralös

Bästa inställningen på min egen stereo fick jag med soffan utburen och en dubbelsäng på högkant vid lyssnarposition, skare provas så skare va rejätl

Standard

Så efter endel pyssel har jag fått till det. Hur jag än ändrade så ville inte dvd-filmerna spelas upp i Dolby Digital 5.1 utan i utan Dolby Pro Logic II.

Tillslut visade det sig att iom att jag kopplat dvd'n till tv'n via hdmi så var jag tvungen att stänga av ljudet via hdmi för att ysp'n skulle välja "rätt" ingång. Annars gick det via tv'n och inte via ysp'n direkt.

Rummet den står i är på intet sätt optimalt för 5.1, men det är ingen tveksamhet om att jag tycker det låter kanon! Det är verkligen som om ljudet kom från en 5.1 högtalarsättning.

Rekommenderas varmt.

Liknande ämnen

1. Sälja hus privat utan mäklare
    Av RainMan i forum Mäklare
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-07-09, 09:Jul
  2. Ljud
    Av Husmusen i forum Förklaringar av ord och begrepp
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 06:Apr

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen