Resultat 1 till 14 av 14

Standard Dränering av hus

Måste sannolikt snart dränera om mitt hus med källare snart. har därför kollat runt lite och fått en offert på 2200 kr / meter med material och arbetskostnad. Var tror ni är det ett gångbart pris?

Standard Dränering pris/m

När vi dränerade om hösten -03 så var ca pris 1500 kr/m + moms i Göteborg. Föreslår att du väntar in rätt tillfälle i den pågående recesionen och förhandlar om priset med en leverantör du litar på. Håll koll på att de klarar likviditeten och var väldigt restriktiv med att betala i förskott. Material är väl OK, men inte mer.

Standard

Vårt hus är från 1942 och är så vitt vi vet aldrig omdränerat. Samtidigt försvinner de mest mäktiga skyfall rakt genom gräsmattan utan att lämna pölar och fuktmätningar visar att det inte finns någon fukt i källaren.
    Behöver man dränera då, eller kan vi ha så bra jord runt huset att det inte behövs?

Reg.datum
    b 2008

Standard

Uppenbarligen finns det inte något behov av dränering för att leda bort vatten. Det innebär dock inte att källaren inte usätts för naturlig markfukt. Att det är bekymmersfritt invändigt beror nog på att det turligt nog inte finns någon inredning som är fuktkänslig.
    Det finns inte några bestämmelser som säger att ett hus måste ha en dränering. Däremot är det ett krav om det behövs. Uppenbarligen behövs i ert fall inte någon dränering och svaret på er fråga blir då nej.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Efter som du skriver att huset inte är om dränerat finns det uppenbarligen en fungerande dränering, en väl utförd dränering med och i rätt återfyllnads materiel kan fungera hur många år som helst. Att ni har utfört fukt mätningar i källaren bevisar att ni inte har för hög luftfuktighet i rumsluften, det är bra, men om ni har fuktvandring genom betong golvet visar inte en sådan mätning, det kan det ju finnas, men rummets temperatur och ventilation är så bra att fukten kvoten blir låg. Ev. fuktvandring kan ni prova igenom att på betonggolvet lägga en bit plast 35x35cm och en bok ovanpå, om det blir en mörk fläck underplasten efter en eller et par dagar har ni fuktvandring ,som ni inte har haft besvär av, om ni inte lägger en plast matta på golvet eller målargolvet, förr då lossnar snart mattan och färgen .
    Om undergrunden i sig inte bedöms vara varaktigt dränerande, skall byggnaden förses med särskild anordning för att avleda vattnet, ex bygger du på ett berg behövs inte dränering, de allra flesta byggnader kräver drän.
    Leif

Standard

Har nyligen flyttat in i ett 50-talshus med oinredd källare. På insidan av källarväggarna syns fuktgenomslag på två ställen där stuprören gått ner i jorden utanför, men för övrigt är det torrt och utan direkt källarlukt.

När vi bestämde oss för att dränera om och började gräva märkte vi att det aldrig funnits några dräneringsrör nedgrävda och att lerjorden låg direkt mot husväggen. Det finns ingen dagvattenbrunn i närheten som vi kan dra dräneringsrör till, så frågan vi ställer oss är om vi kan klara oss utan dräneringsrör.

Vi tänkte då sätta isolerskivor på ytterväggen, sätta platonmatta och fylla upp resten med singel /makadam. Räcker det eller ska vi ändå lägga ner rör och dra till någon stenkista eller liknande?

Standard

Nej man måste inte ha dränering runt huset. Bara om den behövs och behovet avgör du själv. Även om du isolerar källarytterväggens utsida och fyller med dränerande material kommer uppstigande markfukt att göra sig synlig på insidan. En dränering kommer att göra saken bättre, men innebär inte någon garanti. När du ändå håller på och har frilagt källarytterväggarna förefaller det mig ändå högst rimligt att göra det bästa möjliga av situationen och anordna en dränering och leda bort vattnet så gott det går.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Man ska ha dränering kring huset, källaren , BTG plattan , eller krypgrunden och behovet avgör du inte själv utan det beror på marken du grund lägger på. om du avstår dränering och inte uppger det vid en ev försäljning är det grov fusk och eller ett doltfel som kan kosta stå dig dyrt.
    Leif

Standard

Jag har inga fuktproblem men gräver ändå i trädgården för dagvattnets skull. Tänkte att jag då skulle passa på att dränera de metrar som jag grävt upp, ca 14 meter eller halva husets längd och knuten. Är nästan nere vid sockeln och nu skall jag bygga ihop allt igen, men då fick jag lite huvudbry!

Jag lägger en platonmatta på väggen, men hur gör jag för att ev. stoppa den kapilärkraft som kan uppstå i nederkant, är rädd för att skapa problem jag inte haft tidigare?
    Det nämns om membran i bygghandeln, hur sätter jag dit denna?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Hall!
    Det är bra att du dränerar den sträcka du har uppgrävt, ta en funderare på om du inte ska fortsätta runt om när du ändå håller på, det är en investering för framtiden, och höjer värdet på husert.
    Rent praktiskt, gräv upp tills du kommer 15-20 cm under plattan läge ut lite grus att lägga rören i. Om väggen inte är slammad, slamma ca 50-60cm upp på väggen klistra en tjärpapp finns på byggmarknaden, rulla ut platonmattan eller likvärdig , nu lägger du dränrören i fall mot dagvatten brun ,lägg ut en fiberfilt på rören och upp på schaktväggen, återfyll jag använder alltid stenkross 8-16mm och fyller ända upp till marknivå, då får du aldrig något vattentryck mot huset allt rinner till dränrören, av sluta med list, det finns en list av plast som platon säljer men den sätter ofta kunden för tät det fina med platon är ju att den medger ventilation, jag låter plåtslagaren vika en liten vinkellist som är 35mm från vägg och monteras 15mm över mattan då säkerställer du en god ventilation.
    Leif

Standard

I besiktningsprotokollet för vårt hus så stod det att husets utvändiga fuktskydd (dagvattensystem, dränering och utvändigt källarväggsfuktskydd) var äldre än 20 år (35 år närmare bestämt) och därmed kunde ha nedsatt funktion. Inga fuktmätningar visade dock några förhöjda värden. Huset är dessutom ett souterränghus med endast förråd och tvättstuga under marknivån, dvs de rum som har invändig isolering har sina ytterväggar ovan mark.

Min fråga blir alltså: är det nån mening att lägga en massa krut på omdränering, isolering och fuktskydd nu, eller ska jag vänta tills...ja vadå? att väggarna känns fuktiga? Hur vet jag när det är dags?

Standard

1 Ett så gammalt hus kan ha en dränering med nedsatt funktion. Kanske tegelrör som är delvis igensatta.
    2 Men man behöver inte bli rädd för detta. Marken, klimatet och grundvattenytan runt kan mkt väl vara av sån beskaffenhet att den nuvarande dräneringen räcker fint.
    3 Det avgörande är om man har någon form av fuktskador. Färg eller putssläpp, lukt etc.

Dvs, du kan nog lugnt vänta tills du ser att det behövs.

Standard

Ställ dej frågan ( skall källaren brukas som en källare ) svarar du ja på den fråga behöver du inte göra något.
    Men skall du ha någon form av boende miljö då ställs allt i en annan dager. Då är det samma regler under mark som över,det krävs en isolering som inte suger upp vatten snarare dränerar bort vattnet.
    isoleringen skall dränera minst 30 l/sek och kvadrat.Dränera med hela längder inga slangar var noga med att sätta dit rännsrör på högsta punkten.

Standard

Återkom gärna med hur det gick med dräneringen! Min egna åsikt är att man självklart ska vara proaktiv när det gäller allt som har med fukt och vatten att göra, men man behöver nog inte gå till extrema längder i ett sånt här fall innan man har bekräftade problem. if it aint broke - dont fix it, typ.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare