Resultat 1 till 14 av 14

Standard Jordvärme eller bergvärme?

Finns det någon anledning att så många verkar skaffa bergvärme istället för jordvärme nu för tiden? Som jag förstått det så blir jordvärme oftast billigare.

Som jag förstår det kan man använda samma pumpar? De största för och nackdelarna med respektiva som jag förstått det:

Jordvärme
    + Ca 30.000kr billigare vid installation

- Kan innebära problem för vegitationen eftersom tomten faktiskt kyls ned när den snor åt sig värmen.

Bergvärme
    + Kräver ingen stor tomtyta.

- Dyrare installation dårå.

Så finns det någon anledning att skaffa bergvärme istället för jordvärme om man ändå har en jättestor tomt? kan man göra någon smart kalkyl?

Standard

Varför inte satsa på en Värmepump ? Vi köpte en Pioneer luft/vatten för ett tag sedan. Fungerar klockrent och vi har sparat in en del pengar sedan vi installerade den. Kolla www.swanstar.se för med info. Kan vara ett bra alternativ.

Standard

Berg/Jordvärmepump är väl också värmepumpar? Antar du menar just frånluftvärmepumpar. Vad använde ni innan?

Jag har inte kollat så mycket på luft/vatten pumpar p.g.a jag fått för mig att det inte är lika lönsamt i långa loppet som berg/jord alternativ. Försöker hitta någon bra kalkyl där man kan jämföra alternativen i olika förhållanden. Tips mottages gärna!

Reg.datum
    b 2009

Standard

Jordvärme ska läggas på ca: 100cm djup, fungerar ganska bra men efter några månaders gång tid fryser jordlagret kring rören och markytan lyfter , det ser inte bra ut och besvärligt att klippa gräs och så vidare. Har själv en sådan pump men efter som jag har strand tomt har jag lagt slangen i sjön, vilket blir den bästa verkningsgraden, vattnet på botten blir aldrig lägre än +4grader om det inte är bottenfruset. Med Borrad brun slipper du problem med marken, var inte för snål med borrdjupet.
    Leif

Standard

Får man dra av på grävningen/borrningen eller är det bara för installationen av pumpen?
    Tacksam för svar!
    Svaret är Ja:
    http://www.hus.se/rotavdrag/

Standard

Vårt hus med putsfasad är 140kvm, 2 vån med torpargrund. Nu är det vattenburen värme med oljepanna från 1971. Men vi funderar på jordvärme. Men berget ligger rätt nära under marken, (Gotland) går det ändå, eller föreslår ni nåt annat! Vi vill att det sänker våra elkostnader och att det är relativt underhålsfritt.

Standard

Jordvärme är ett mycket bra alternativ. Jag skulle tro att man på Gotland behöver peta ned slangarna minst 0,6 m under jordytan och jag skulle föreslå minst 1 m c/c avstånd mellan slangarna. Jorden bör vara fuktig – annars måste man göra kollektorn väldigt lång.
    Om du skaffar en 9 kW värmepump så tar den 6 kW (=6000W) ur marken. Det är rimligt att ta ut 15 W/m slang och då behöver man alltså 400 m slang på lika många tomt-kvadratmeter. Om jordarten är tjälskjutande (t ex lera) kan det uppstå åsar i gräsmattan på våren. Glöm inte att kolla att era radiatorer är någorlunda stora och inte behöver vara skållheta när det är som kallast ute.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Slangen ska petas ner 90-100cm, annars kan du inte ens gå på marken på grund av källyftning och värmen räcker inte till.
    Kalylera med ett borr håll, det ger bätre resultat
    Leif

Standard

Bergvärme torde hålla längre i det långa perspektivet, även om det är något dyrare i själva borrningsprocessen. Den som tänker lägga jordvärme får också tänka på att halva (om inte hela) trädgården kommer att schaktas ur för att få plats med alla slangar. DÅ är det bara att bygga om trädgården från början. Bara det får mig i alla fall att dra öronen åt mig när det gäller jordvärme. Sjövärme är perfekt där sådan finns - leifjuno - du har haft tur (eller varit smart!). :-) Då krävs ju vare sig borrning eller grävning....

Standard

Har ärligt talat inte ens hört talas om jordvärme innan jag läste om det här.
    Hur är det med köldbärarvätska vad det gäller jordvärme?
    Är det samma som för bergvärme, om så är fallet är det väl ganska giftigt.
    Tänker om köldbärarvätskan skulle läcka ut i marken, låter inte så miljövänligt.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej kella!
    Om du inte hört om jordvärme, vilket var det första midi man använde i kombination med värme pump för ca:25 års sedan. Så kan du nog glömma det alternativet, idag är det luft eller bergvärme som gäller om man inte har sjötomt för då är det bästa alternativet.
    Man använder samma vätska vilket alternativ man än väljer.
    Leifjuno

Gäst Gäst

Standard Jordvärme. Det första mediet???

Kan inte tro att det stämmer. Inte i Sverige i alla fall. Jag installerade en ParcaMatic 1978 och där tog man energin från luften. Man hade lindat en svart plastslang på ett aluminiumstativ vilket placerades i trädgården. På den tiden var mediumet en saltlösning som man kallade brinevätska. Denna vätska innehöll extremt mycket salt vilket i sin tur gjorde att cirkulationspumparna skar ihop inom några få år. Det var också enorma problem med luft i kylslingan. Det gick aldrig att räkna hem den investeringen. Envis som jag är på ny teknik kastades värmepumpen ut och jag investerade 1982 i en helt ny anläggning, denna gång med slangen nergrävd i jorden. Gräsmattan såg efter ett par år för djävlig ut och pumpen behövde hela tiden renoveras. Efter åtta år och bl a två kompressorbyten sålde vi huset och flyttade ut på landet där vi nu många år senare är lyckliga ägare till en vedanläggning med 1500 liter ackumulatortankar. Det går åt lite drygt 20 kubikmeter ved varje år men jag älskar att vedelda. I stort sett problemfritt i 10 år bortsett från en sönderfrusen laddomat denna svinkalla vinter. 24- som värst. Men det får jag skylla på mig själv. Skulle haft laddomaten rulland så hade det aldrig hänt. Har en Atmos, 24kW med sugande fläkt och keramik. En jättebra panna!!
    Philip Bäver, Flaskebo
    Senast redigerat av Gäst den 2011-11-14 klockan 08:Nov.

Standard

Som några skriver finns risken att gräsmattan efter ett tag inte blir särskilt snygg, utöver då att man måste riva upp den när man lägger slangen. Jordvärme skulle jag bara rekommendera i södra och mellersta Sverige, längre norr finns det risk för att den solenergi som tillförs under den korta sommaren inte räcker för hela vintern.
    Nå mig enklast på min hemsida om installation av bergvärme. Fridens!

Standard

Jag tycker nästan att luftvärmepump är det bästa alternativet om jag ska vara ärlig. Självklart beror det på hur och var man bor, men dagens pumpar är effektiva, de är relativt billiga, de sabbar inte tomten nämnvärt och initialkostnaderna är överkomliga. Bra business helt enkelt.
    Jobbar med, och är fena på, värmepumpar och bergvärme men har byggt eller renoverat det mesta!

Liknande ämnen

1. Konvertera till bergvärme
    Av VillaBiker i forum Värmepumpar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 20:Jan
  2. Gräva jordvärme själv
    Av Mickep i forum Värmepumpar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 20:Jan
  3. Spånskiva eller plywood?
    Av Carin i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 1