Resultat 1 till 12 av 12
    Reg.datum
    b 2006

Standard Universalfjärrkontroller...

är det någon som ar erfarenhet av sådana? Fungerar det verkligen så finns det ju ingen ursäkt att ha halva soffbordet fullt med olika fjärrkontroller. Jag räknade just våra till sju stycken...

Reg.datum
    b 2006

Standard

Philips har en serie universalfjärrkontroller som heter Pronto. Finesserna är bland annat att dom är programmerbara och har touchscreens. Till exempel kan man lägga in loggor/grafik på sina enheter/ tvkanaler. Dessutom går det att programmera in macron så att trycka på "Film" kan betyda att slå igång TV:n, DVD:n, stereon och ställa in rätt ingångar. De har rätt bra communitysupport också och andra fjärrkontrollers IR-koder går lätt att hitta om man vill lägga in. Dessutom har dom IR-mottagare så man kan programmera in fjärrkontroller som kanske inte finns på nätet.

Jag hade själv en Pronto för några år sedan fast det var en svartvitdisplay variant och inte lika cool som de man ser nu. Men jag tyckte programmet som följde med för att programmera den var lite bökigt. Dock var detta säkert 4-5 år sedan så jag skulle gissa på att de gjort lite uppdateringar. Det går nog att ladda ner och prova om man vill.

EDIT: Såg nu att dom gjort Prontoprodukter till mer än bara vanliga fjärrkontroller. Intressant!
    Mötesplatsen för husägare - http://www.hus.se/

Reg.datum
    b 2006

Standard

Logitech har ett gäng modeller också i lite behagligare prisnivå... Men de kanske inte är lika bra.
    Det bästa vore om den funkade till allt. Tv, dvd, dekoder, transporter, lampor m.m. Men det kanske är att begära för mycket?

Reg.datum
    b 2006

Standard

Jag skulle nog våga säga att endast dom billigaste varianterna(de som går på några hundringar) inte går att programmera, dom har redan IR-koder från majoriteten av alla märken och modeller inprogrammerade från fabrik, men det funkar ju inte på allt, enda anledningen till att skaffa en sån tycker jag är egentligen om man tappat bort tvfjärren och det inte går att köpa en ny likadan.

I övrigt så är det så att alla som går att programmera går att göra så den kan styra precis alla enheter så länge dom styrs med infrarött och inte RF som t ex viss belysning gör.

Ofta är det så att man sätter den i programmeringsläge och riktar den gamla fjärren mot universalfjärrens IR-mottagare så kan man "lära" den de olika funktionerna från gamla fjärren. De mer avancerade går även att programmera via dator och IR-koder till apparater av olika märken och modeller går att ladda ner via t ex www.remotecentral.com, väldigt smidigt. Logitechs grejjer klarar nog allt och lite till precis som Philips.
    Mötesplatsen för husägare - http://www.hus.se/

Reg.datum
    b 2006

Standard

Oj, vad bra det verkar! Undrar varför inte alla har en sån... Kanske är det fränt att ha en driva fjärrkontroller så det syns att man har mycket grejer

Reg.datum
    b 2006

Standard

Om ni köper en lite dyrare maskin till t.ex. stereon så går dom ofta att programmera.
    Jag styr TV, Video, DVD, Stereo/CD samt Boxer med samma dosa, den från stereon (NAD).

Sen ska jag nog tipsa om röststyrning också, mycket roligt komplement

Själv körde jag en variant av harmony 1000 som logitech har, fast utan färg på displayen, men den blev på tok för jobbig i längden.
    Just nu håller jag på att göra om en gammal 15" TFT touch-skärm till fjärrkontroll, men det är lite geek och en helt annan nivå, men unikt blir det

Reg.datum
    b 2006

Standard

Roligt att göra en egen! Ska bli spännande att höra hur det gick!

Reg.datum
    b 2006

Standard

Som vanligt när jag gör nåt blir det mer invecklat än jag tänkte från början

Har labbat då och då i det tysta, det blev en 10" tryck-känslig skärm egentligen för bilbruk, men dom är billiga om man köper dessa som importerats.
    Har fixat till ett ställ där den ska stå intill soffan för enkel hantering, ego som jag är så är det ändå inte tänkt att vem som helst ska vara där o trycka så att den är fast vid den positionen spelar ingen roll för vår del, frugan klarar hantera den vilket räcker gott

Har lyckats styra följande enheter:
    - Dator(er)
    - Xbox, dvd-spelare, cd-spelare, förstärkare, video
    - Digitalboxar, boxer och canal digital
    - Belysning / dimmer
    - Kylskåpet (!), litet skåp som kyler svalkande drycker inför tv-kvällen
    - AC, har luftvärmepump istället för element, styrs helt via denna.
    - Komplett röststyrning av allt ovan, dock lite träning kvar, den förstår inte riktigt vissa böjelser på svenska språket då produkten är amerikansk, man får tala svengelska ibland.

Det roliga med dehär systemet är att man förinställa färdiga profiler.
    Jag har t.ex. en profil, när jag loggar in så är belysningen i en viss dämpning, bara viss utrustning är redo och på min profil har jag ställt in olika grejjer.
    Vill jag se film vet den om att jag inte vill ha 100% belysning i taket, den släcker allt och har vissa lampor i golvet på 10%.

Tror ni det är slut nu? nejdå

Scenario:
    Du träffar goda vänner på stan, ni bestämmer att se film och äta gott inför kvällen. Du själv har ju bråttom till affären och handla.
    Vad gör du, självklart ringer du hem, och säger till systemet att slå på en viss profil kl 18.00, t.ex. Film.
    Belysningen dämpas, systemen som krävs för att visa film startas, t.ex. eldriven bioduk sänks ner och när du steppar innanför dörren 18.00 är allt igång. Har du extra brådis, tala om för systemet vilken film du vill se också (om du har den på t.ex. filserver/dvdväxlare).

Scenario 2
    Du springer ut till bilen, ilar iväg till jobbet och kommer på, jäsiken, undra om jag stängde av kaffebryggaren.
    Vänder du i rusningstrafiken, eller struntar du i det och riskerar brand? Njaaa
    Du ringer hem såklart, och frågar vilka elanslutna enheter som är igång, skulle något vara igång, säg till att slå av dom.

Denna lösning finns inte i Sverige än, ens i Europa. man kan få tag i vissa delar men inte som helhet.
    Jag började använda detta system redan 1999 och har hängt med i dess ökande prestanda och möjligheter.

Har samlat lite videoklipp, om ni vill se vad man kan göra från diverse tv-program.
    Länken, www.s60.se/hal

Får nog skriva ihop en större artikel om det hela, detta är inte bara en underbar "gadget" utan även ett hjälpmedel i många fall.

Bidrar med en liten bild hur det ser ut på skärmen, återkommer med bild monterad på plats och en demovideo kanske
    Håller precis på att flytta till hus så jag utelämnar just den punkten för ögonblicket.

Reg.datum
    b 2006

Standard

Tillägg, om någon är intresserad av liknande lösning, mindre eller större än vad jag har, hojta till bara så kirrar jag lista på komponenterna och var dom går att köpa

Reg.datum
    b 2006

Standard

Coolt! Jag köpte en Logitech Harmony, den är kanonsnygg och bra fast kanske inte värd priset direkt...
    Din hembyggda verkar t.o.m. bättre!

Reg.datum
    b 2007

Standard

Wow! Ambitiöst OCH intressant. =)

Reg.datum
    b 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Linda Visa inlägg
    är det någon som ar erfarenhet av sådana? Fungerar det verkligen så finns det ju ingen ursäkt att ha halva soffbordet fullt med olika fjärrkontroller. Jag räknade just våra till sju stycken...
    Den som har mest fjärrkontroller när man dör vinner, vet du inte det Linda ;-)
    Nu är det ju så här, det beror också på hur pryltokig pojkvän du har, jag råkar veta lite om din gubbe och jag vet ju att han gillar elektronik, så pilla inte på ans kontroller *ler*

Om jag ska vara lite allvarlig Linda så har jag haft ett par sådana fjärrkontroller, då mina barn lyckas alltid hälla saft eller något annat kletigt i dom så vi är hårdförbrukare av sådana kontroller och dom flesta som vi har haft har funkat bra.
    Köp inte den billigaste skiten bara, finns på Biltema för 49 kr och sådana kontroller kan man inte förvänta sig att dom ska fungera bra.......

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare