Resultat 1 till 16 av 16

Standard Vad kostar bergvärme

Jag har ett hus i stockholm och funderar på att skaffa bergvärme. huset är på 250kvm och är byggt 1948 har idag oljepanna från 1968 drar ca 5m3 om året samt el 25000 kwh. kanske har med vattensängen att göra?

Någon som har förslag på vad det kan kosta?

Standard

Citat Ursprungligen postat av Bonaparte Visa inlägg
    Jag har ett hus i stockholm och funderar på att skaffa bergvärme. huset är på 250kvm och är byggt 1948 har idag oljepanna från 1968 drar ca 5m3 om året samt el 25000 kwh. kanske har med vattensängen att göra?

Någon som har förslag på vad det kan kosta?
    Var i princip samma sist, värmer ca 300 m2 och drog tidigare 4,5 -> 5.0 m3 olja. Huset är byggt 1942.

Komplett installation inkl avetablering av gamla pannan och tanken kostade oss 140 000. Det var i trollhättan så det kan ju skilja lite.

Har en tråd om det här http://www.hus.se/forum/t22.html , Bilder och grejjer finns i mitt galleri.

Standard 140000 kr låter rimligt för bergvärme

Jag håller nu på att ta in offerter från flera bergvärme leverantörer i Stockholm. Jag hittade denna tjänst på nätet Bergvärme-info.se och jag fick 3 svar inom samma dag. Har bokat möten fredag tisdag o onsdag få se vem som gör jobbet

Standard

Om man enbart vill ha ett hål i berget för bergvärme inkl. slang och ev. sprit. Ex. 120m.
    Ponera att man fixar resten själv med installationen och inköp av pump.
    Vad kan det röra sig om mellan tummen och pekfingret?

Standard

Jag skulle uppskatta ca 250 kr/meter för borrning, slang och sprit, plus 5 -10 000 för etablering, foderrör ner till berg mm.
    Men då har du bara hål med slang i.

Standard

För ca 1 år sedan köpte vi hus (funkishus byggår 1945),med bergvärme.
    Huset är 2-plans,med källare och boarea är ca 150 kvm.

Nu har jag en fråga, hoppas någon kan hjälpa oss:

1. Hur hög är normal årlig förbrukning (ungefär )med en sådant hus med innetemperatur 19C?
    2. Dag och natt är temperaturen med bergvärme i huset samma, så frågan är om man kan spara mycket energi och pengar om man sänker på natten då vi inte har behov att ha denna värme på natten?
    3. Kan man reglera temperaturen men termostatknappen från radiatorerna, som är ansluta till bergvärme?
    4. Är det bra att stänga av radiatorerna i del av huset som vi inte brukar använda på vintern?
    Har det inflytande på värmeforbrukningen?

Reg.datum
    b 2009

Standard Bergvärme

Hej!

Varför investeraa i bergvärme när det finns traditionell beprövad teknik som ger stora fördelar.

www.octopusenergi.se

Ett synnerligen effektivt värmesystem som uppfyller tuffa krav på värmebehov. Varför investera i dyr
    bergvärme när du kan få detta system till en rimlig kostnad

Boo
    Med vänlig hälsning

Boo Björk, VD
    Reformhus
    >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
    Kontor 040 6009560
    Fax
    Mobil 0739 889480
    Adress Engelbrektsgatan 7
    211 33 Malmö, Sweden
    boo.bjork@reformhus.se
    www.reformhus.se

Standard

Frihet..

1. Det är väldigt svårt att säga något exakt om årsförbrukningen – speciellt som jag
    inte vet var ni bor. En grov gissning får bli cirka 30 000 kWh om ni hade haft
    20°C inne och 28 000 kWh om ni har 19°C inne.

2. Nattsänkning ger en dålig vinst med bergvärme och kan till och med ge ett nega-
    tivt resultat åtminstone om spetsvärmen inte först slagits av. Annars kan spetsvärmen
    gå in i onödan om värmepumpen inte förmår värma upp huset tillräckligt hastigt.

3. Det bästa är om alla termostater står öppna och temperaturen i huset regleras in från
    värmepumpen. Ställ först in så att ni får minst 19 grader i alla rum – om något rum
    då blir för varmt kan ni ställa ned termostaten i just det rummet. Rum åt söder med
    mycket solinstrålning kan också med fördel regleras med termostat.

4. Visst kan ni ta ned temperaturen i vissa delar av huset som ni inte använder. En metod,
    som jag använt själv i ett gammalt vindsrum, är att täcka över radiatorn med ett tjockt
    täcke. Det förhindrar att radiatorn fryser, som den kan göra om vattnet stängs helt i ett
    kallt rum. Det sparar en del pengar.

Standard

Jag står i begrepp att installera bergvärme, vad ska jag tänka på när jag tar in offerter på en bergvärmepump? Vilka moment vill man ha med i offerten osv?

Standard

Jag står i begrepp att installera bergvärme, vad ska jag tänka på när jag tar in offerter på en bergvärmepump? Vilka moment vill man ha med i offerten osv?
    Folksam har en del goda råd kring detta.

Ta in tre till fyra offerter så att du kan jämföra dem med varandra. Det ska vara samma förutsättningar när du jämför dem. Din nuvarande energiförbrukning ska ligga till grund för beräkningarna.

Se till att allt är med i offerten. Borrning, installation, omhändertagande av borrkax (det som blir över när man borrar). Rivning av befintlig värmepanna och eventuell oljetank samt injustering av värmesystemet.
    Se till att det inte tillkommer kostnader om systemet inte fungerar tillfredställande. Du ska kunna lita på att installatören har satt sig in i husets värmesystem redan innan.

Se till att offerten är en totaloffert så att installation och borrning köps av samma företag. Det underlättar om det blir problem att tala med en och du undviker att hamna i kläm mellan två leverantörer som skyller på varandra.

Standard

Vi har ett hus från 1956 med direktverkande el. Ytan är 139 kvm och vi känner att vi skulle vilja byta uppvärmning då vi har väldigt höga energikostnader. Vi har tittat på bergvärme men har förstått att man måste ha vattenburna radiatorer vilket ju gör att investeringen blir väldigt stor.

Hur räknar man egentligen, hur mycket kan vi spara på att installera bergvärme och är det egentligen värt investeringen?? Jag menar att det kommer ju ta många år innan vi har tillbaka pengarna.
    Vi har ganska nyligen köpt huset så vi planerar i och för sig att bo kvar länge.
    Finns det andra alternativ som är kanske är bättre för oss?
    Tacksam för era synpunkter angående detta.

Standard

Hur mycket el gör ni slut på idag? Ni kan säkert halvera förbrukningen genom att installera bergvärme. Återbetalningen tar säkert ganska lång tid eftersom en komplett installation ligger runt 150.000 kr men det kanske inte är det viktigaste i sammanhanget utan det viktiga är att ni sparar massa pengar från första månaden och ni höjer värdet rejält på ert hus. Har ni ekonomiskt utrymme att ta investeringen tycker jag ni ska satsa på det!

Finns några andra trådar om detta ämnet också:
    http://www.hus.se/forum/t2190.html
    http://www.hus.se/forum/t2687.html

Standard

Vet inte exakt hur mycket vi gör slut på men det är minst 25.000 kwh/år.
    Vi vill ha bergvärme men det är en väldigt stor investering som jag inte vet om vi klarar just nu. Hur är det med värmepumpar, det är är ett sätt att få ner förbrukningen har jag förstått?

Standard

Ja en luftvärmepump skulle ju kunna spara dig en del pengar och investeringen är inte lika stor som för bergvärme. Kostnaden inklusive installation för en kvalitets värmepump landar runt 20-25.000 kr.
    Hur mycket du kan spara kan du räkna ut här:
    http://energikalkylen.energimyndighe..._Minauppgifter

Standard

Funderar på att installera bergvärme. Huset är sen 1917, på 173kvadrat. Nu värmer vi med ved, i uthuset med kulvert in. Men eftersom vi båda jobbar mycket så eldas det bara mellan 17-21. Detta gör att de e inte särskilt varmt inne, oftast runt 13grader i sovrummet när man vaknar! Är så trött på detta så jag vägrar en kall vinter till inne. Läste om bergvärme å de stod att en elpatron slås på när det blir riktigt kallt men vad drar en sån? Borde inte det bli dyrt?

Standard

Hej Humlan83,

Det är mycket riktigt så att en elaptron slås på för att klara de kallaste dagarna.
    I normalfallet är dock endast ca 10% av energibehovet som täcks via elpatronen så det blir ingen jättekostnad. Hur dyrt det blir beror ju givetvis på det rådande elpriset och vilket elavtal du har.

Liknande ämnen

1. Vad är energideklaration?
    Av Karl i forum Köpa & sälja hus
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-07, 07:Dec
  2. Släpkärra, vad är prisvärt?
    Av Snickarn i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 15:May
  3. Bergvärme-installationen.
    Av Thomas i forum Värmepumpar
    Svar: 0