Resultat 1 till 4 av 4

Standard Fråga angående el

Hej!

Jag bor i en 2a på 63 kvadratmeter, förbrukar ca 450 kwh per månad enligt Vattenfall.

Fick en chockräkning från Vattenfall på ca 7500 kr (i efterhand). Denna räkning täcker 16juni-31 dec 2007. Under denna period har jag alltså fördubblat min elanvändning enligt Vattenfall....

Vilket säkert kan vara sant, men hur då tänker jag? Jag lever inte annorlunda nu än förut....Någon som vet vad detta kan bero på? Om detta har hänt fler personer och så vidare. Vattenfall har säkert rätt, men känns ändå som att man blir lite lurad. Är det något jag inte tänker på?

Tacksam för hjälp.

/Mvh Zandra

Reg.datum
    b 2006

Standard

Det som vanligen sker är att den uppskattade användningen är vad du betalar för, när dom sedan läser av mätaren visar den högre än vad uppskattningen var satt till, och då efterfakturer dom.

Jag fick liknande i min förra lägenhet, det var bara att betala och se glad ut. Dom brukar däremot inte vara så svåra att få en delbetalning på den stora summan.

Prata med dom igen och be dom höja den förväntade effektförbrukningen så att du betalar kommande år enligt vad mätaren skvallrade om.

Reg.datum
    b 2006

Standard

Det låter faktiskt lite konstigt om du verkligen inte ändrat livsstil, kolla över vad du köpt för nya prylar. Plattskärmar ska ju dra mycket ström har jag hört. Annars kanske det är läge att byta vitvaror i köket? Jag råkade ut för liknande i en hyreslägenhet för länge sen. Jag tyckte aldrig jag var hemma ens, och hade ingen tv. Men jag kollade aldrig upp vad det var som drog så mycket ström, betalade o flyttade därifån istället.
    Kolla den här tråden.
    hus.se

Reg.datum
    b 2006

Standard

Det kan även vara så att en tidigare avläst mätarställning på din tidigare faktura egentligen inte varit någon riktig mätarställning utan en preliminär sådan. Vilket resulterat i att det du betalt sedan tidigare inte varit tillräckligt även om det sett ut så och det som saknades för denna period räknades in i nästa period.

Så för att sammanfatta det så såg det ut som att en period man tidigare betalat och där dom dessutom angett mätarställning på så var det inte den riktiga mätarställningen utan en preliminär sådan. Så även om det tidigare såg ut som jag betalat rätt så hade jag ändå betalat för lite.

Det kunde exempelvis se ut såhär:
    Mätarställning Jan: 11000
    Mätarställning Apr: 12000
    Mätarställning Jul: 15000

Här ser det ut som att man under Jan-Apr dragit 1000kwh och perioden Apr-Jul 3000kwh. I själva verken var mätarställningen för Apr ingen riktig mätaravläsning(vilket inte framgick på fakturorna) utan bara en preliminär och det var i själva verket 2000kwh första perioden och 2000kwh andra perioden.

Jag fick reda på hur det låg till genom att jag ringde till elbolaget (Umeå Energi), de var kunniga och förklade läget Antar "Varför är min elräkning så hög?" är bland de vanligare frågorna. Så jag rekommenderar att ringa till Vattenfall och höra! Alternativt även köpa en elmätare så du kan mäta apparaterna hemma, det kan ju vara något som har gått sönder eller något som helt enkelt drar mycket ström.

Riktigt rörigt. Helst hade jag velat att bara få en faktura varje månad i efterskott där de gjort riktiga avläsningar också.
    Mötesplatsen för husägare - http://www.hus.se/

Liknande ämnen

1. Fråga om försäkring
    Av henrikrosen i forum Försäkringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 07:Nov

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •