Resultat 1 till 3 av 3

Standard Ränndalen på ett hus

Hej!

Har ett problem som jag vet runt om i min trakt(Skåne, Kristianstad) råkat utför iallfall enl snickaren som va här och kollade,
    Var så att förra vintern då det blåste och yrde snö så blåste det in snö mellan plåten i ränndalen och takpannorna.

Detta gjorde i sin tur då våren kom att snön smälte genom de specialbehandlade masonite skivorna och genom isolering och in i undertaket. detta är fixat nu.

Men min fråga är hur fixar jag en sorts tätning mellan plåten och pannorna runt ränndalen så att detta inte återkommer? Det kanske redan finns något man använder till detta? Snackade med en på ett annat forum som rekommenderade gofskum, men tror inte det ska va så tätt där.

Snackade med en ang nocktätning(den vågiga skumgummi listen som finns att köpa, men den är avsedd till plåttak)

Jätte tacksam för svar.

Standard

Hej,

kom du fram till någon lösning till problemet? Samtidigt som luften ska ventileras ska det ju även inte kunna komma in så mycket snöyr under takpannorna. Försökte leta på nätet men hittade ingen solklar lösning.

Kanske finhåligt myggnät eller liknande? Är ju billigt och gansla lätt att täta med och samtidigt som luften kan passera. När snöyren kommer fastnar det på nätet och kondenserar på det istället, och rinner ner i ränndalen. :-) Min kreativa tanke...

Annars tycker jag du borde ringa runt snickarna/husbyggarna i områden, de borde hört talas om problemet vid det här laget och därmed även hittat en lösning. Det ska nog inte vara _helt_ tätt men såpass att det kan ventileras och att så lite snö som möjligt kommer in.

Standard

Hej!

Jo Benders taksystem har en tätning som heter ränndalstätning som är just till detta.

har en klister remsa på sig så det är lätt att fästa, ska sitta så nära pannorna vid plåten som möjligt.
    Vet inte vad det är gjort av men borde ju vara nått som släpper igenom luft.
    för de borde väl veta att det ska ventileras också, fast mestadels luft kommer in genom nocken och ut vid takfotsbrädan.Är väl så ett tak ska fungera väl?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare