Hej vi har nyss köpt ett hus som har en väldigt gammal elcentral som inte verkar klara trycket. Proppar flyger allt för ofta i t ex tvättstugan. Vad kan det kosta att byta propp/elskåp? Med installation av elektriker inräknad såklart.
Hej vi har nyss köpt ett hus som har en väldigt gammal elcentral som inte verkar klara trycket. Proppar flyger allt för ofta i t ex tvättstugan. Vad kan det kosta att byta propp/elskåp? Med installation av elektriker inräknad såklart.
Det är inte alldeles säkert att det räcker för dig att byta proppskåp/elcentral det kan hända att även ledningarna behöver bytas för att klara den belastningen. Kablarna kan ju bara hantera ett visst antal Ampere. Det är något elektrikern får komma hem till dig och avgöra.
Skulle inte fallet vara så ligger en ny elcentral på runt 2000-3000kr+arbetet.
Mitt proppskåp är stort, grått och fult och sitter dumt till i en hallgång till vardagsrummet. Hur kan jag gömma den? Kan jag sätta upp en fin låda framför/över eller måste propparna ha öppet?
Proppskåpet på mitt gamla jobb satt precis i entren så alla besökare möttes av ett fult proppskåp direkt när de kom in..
Vi löste det genom att bygga ett skåp med öppningsbara dörrar runt proppskåpet. Blev kanonbra!
Jag tror det finns fler personer som tycker som du. Proppskåpen har inte någon bra design? Fråga en Elinstallatör om det finns några designade proppskåp att byta till. Ett annat sätt är, som Du anger, att sätta upp en låda framför. Om man ska göra det så måste lådan vara betydligt större än proppskåpet och det måste finnas ventilation genom lådan. Men det finns en mycket viktig sak att tänka på, nämligen hur lådan ska fästas upp. I väggen runt proppskåpet finns elledningar och ska lådan sättas upp på ett sådant sätt att man måste borra i väggen, måste man förvissa sig om att man inte borrar i några elledningar. Tänk även på att lådan måste kunna öppnas lätt, så Du kommer åt propparna och kan slå av all din el med huvudströmbrytaren.
Sofie - tack för tipset om ventilation! SKa sätta för två jättefula proppskåp i min hall - med gamla köksskåp som jag fick över när jag renoverade köket. RÄcker det med att borra några lagom stora runda hål i botten och toppen på sidan av skåpet tro?