Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Standard värma huset med ved?

nån som har erfarenhet av att värma huset med vedpanna? Det jag är ute efter lite är hur pass mycket ved som normalt går åt att värma upp ca 150kvm och hur mycket arbete det krävs om man har egen skog, samt hur mycket skog man egentligen behöver, för i mina öron låter det som en ganska billig uppvärmningsform. frågan är hur mycket jobb man egentligen behöver lägga ned. sen undrar jag vad det kostar att köpa ved.

anledningen till frågan är vid ev. köp av hus med redan befintlig vedpanna
    Senast redigerat av rispan den 2007-08-12 klockan 17:Aug.

Standard

Något du bör se till är om den kommer med en ackumulatortank annars ska du nog fundera på en om du fortfarande vill köra med vedpanna. På så vis behöver man inte elda lika mycket och ofta och det blir betydligt miljövänligare.

När det är sommar kommer du behöva elda några gånger per vecka och på vintern varje dag. Tänk också på att gamla vedpannor kan vara miljöfarliga samt att ni kollar över säkerheten, dom kan överhettas. Är det en väldigt gammal vedpanna som följer med huset som dessutom inte har ackumulator tank så skulle jag råda er att verkligen se över hur huset ska värmas upp i framtiden.

Man kan nog säga att det behövs 20-30 kubikmeter travad ved per år för en normalstor villa. Räkna med en 3-4 veckor om året i skogen och på gården att hugga, klyva och stapla veden Och har man tid över eller rent av njuter av att göra det så är det ju ett väldigt billigt alternativ. Dessutom är vedeldning i pannan inte helt enkelt men läser man på rätt och sedan lär sig med så ska nog allt gå bra.

Vill man köpa så varierar priserna allt mellan 150-500kr/m3 beroende på kvalitén och hur girig säljaren är. Finns mycket på blocket t ex men går även köpa från företag.

Reg.datum
    b 2007

Standard

I mitt föräldrahem hade vi vedpanna och ackumulatortank tills jag blev tonåring. Även om det var pappa som spenderade somrarna med att förvandla bokstammar till användbara vedbitar, så fick vi barn hjälpa till med att frakta veden från vedskjulet till pannrummet på andra sidan tomten, kasta ner den genom gluggen och stapla upp den nere i pannrummet.
    Jag tror inte att någon i familjen direkt saknar den, nu när den är utbytt mot bergvärme. =)

Reg.datum
    b 2007

Standard

Eller för att bättre besvara din fråga: det är helt klart billigt och möjligt att fälla träden, kvista dem, stycka och klyva dem, samt stapla, förvara och elda.
    Men, efter att ha bott i ett hushåll där vi gjorde så, och sett allt arbete och tid som försvunnit bara till det, kan jag med stor övertygelse säga att jag aldrig någonsin skulle kunna tänka mig att göra det.

Standard

Helt enkelt en fråga om man tycker det är värt att lägga ut tiden för att bespara uppvärmningskostnaden med andra ord. Eller om man kan använda den tiden till något annat bättre. Uppenbarligen är det ju fler och fler som lutar sig åt bekvämligheten nu för tiden.

Reg.datum
    b 2007

Standard

Förmodligen är det dessutom mer ekonomiskt för de flesta att jobba över på sitt riktiga jobb, eller extrajobba vid sidan om, än att hugga ved.

Reg.datum
    b 2007

Standard

Hej
    Jag håller med JON.
    Jag är uppväxt med vedpanna.
    Huset jag köpte hade vedpanna. Den byttes ut ganska fort mot bergsvärme som är otroligt bra.

http://home.swipnet.se/dvd2/hus.htm
    Här nedan kan du mitt byte av panna mm.

Min personliga åsikt är nog att jag inte tror att ved är så billigt som de flesta verkar tro.
    Jag är övertygad om att det blir dyrt om man ska räkna in tiden man lägger ner..
    För tid tar det.

Mvh Niclas
    Här kan ni följa vår renovering av ett
    över 100år gammalt hus
    http://home.swipnet.se/dvd2/hus.htm

Standard

Jag värmer mitt hus med ved och jag ångrar inte att jag investerade i en ved panna istället för bergvärme.
    På sommaren eldar jag 1 gång var 8dag.På vintern när det är kallt typ -20 varje dag.
    Det är lite jobb men inte överdrivet mycket.
    Med ett stillasittande jobb behöver jag röra på mig lite.Och jag sitter gärna svettig på en stubbe i skogen med en limpsmörgås och kaffe än stånkar på ett löpband på ett gym:-)
    Det är helt klart skönt att inte vara beroende av el priserna.
    Vad blir dom i framtiden? När utsläppsrätterna utökas är det någon som tror att elen blir billigare?
    Framförallt om du hade ett vattenkraftverk,Skulle du då sälja elen här eller skulle du exportera den till tyskland och få dubbelt betalt? Vi kommer få samma el priser som europa.Räkna med det.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Jag eldar också med ved. Är kanon!

Man kan ju köpa färdiga tremeterslängder och sen hyra en vedmaskin så har du årsbehovet avklarat på en dag!!!

Försök jobba in den tiden på kontoret. En vedmaskin kostar bara typ 1200kr per dygn. Och då klarar man ca 30m³ på en tiotimmarsdag.

Sen är det ju lite jobb med att elda naturligtvis, men har man bra ackumulatorvolym så blir det inte särskilt mycket det heller.

Standard

Har också eldat med ved men jag tröttnade så fort att det fick gå med elpatron,fastän att det blev oherhört mycket dyrare.Elda med ved är trots allt skitigt,man har ständigt sot och aska i hela källaren,Man ska sota stup i ett. Askan ska bäras ut hela tiden. Man brukar ju säga att ved värmer fyra gånger,det ska huggas,kapas o klyvas,bäras in och sen värma huset.Jag tycker absolut inte att det är värt att elda med ved kanske om man har gratis ved och väldigt lätt att hantera veden från skogen till källaren.Jag har monterat värmepumpar i ca 10 år och folk har aldrig blivit så nöjda som när dom har kastat ut vedpannan och bytt till värmepump.Det är rent och fräscht och man behöver aldrig bry sig om den när den är insjusterad,den bara står där och producerar billig värme medans man ligger och latar sig.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Renovering Visa inlägg

Min personliga åsikt är nog att jag inte tror att ved är så billigt som de flesta verkar tro.
    Jag är övertygad om att det blir dyrt om man ska räkna in tiden man lägger ner..
    För tid tar det.

Mvh Niclas
    Som sagt ved är billigt om man inte sätter en timpening på sin fritid.
    Varför köpte inte du ett nytt hus för.Att renovera ett gammalt blir ju jätte dyrt:

Jag valde mellan bergvärme och ved och jag ångrar inte att jag valde ved.
    Man slipper snåla med värmen,Källaren håller sig varm "fuktfri" Man måste röra på kroppen 1 vecka om året.

Efter den här kalla vintern så är det riktigt skönt att se på elräkningarna.

Att rörmokaren rekomenderar bergvärme är ju självklart.Det är enkelt att koppla in.
    Dom slipper helt enkelt tänka så mycket.

Jag undrar om römokaren i tråden har sett en modern vedpanna?

Standard

Jag har levt både med och utan central vedpanna. Jag tyckte det var jobbigt när man var borta hela dagen och huset kändes lite kyligt när man kom hem. Men det kanske hade med vedpannan att göra mer än själva vedanvändandet. Trots stora ackumulatortankar fick vi elda ganska mycket och ofta för att bibehålla värmen.
    Den som tycker det är kul att vara i skogen och ser det som ett fritidsnöje har givetvis en fördel med vedpanna. Det är ju lite pyssel och så, och själv är jag något av det bekväma slaget, och tycker det är tillräckligt att göra ändå med ett hus - städning, renovering, underhåll, etc. Men å andra sidan kan jag se nmågot naturligt i att elda med ved, vilket gör det till en lite unik känsla. SOm någon så också - om man har egen ved att tillgå i egen skog (eller lånad), så är det ju också skönt att kunna värma på hur mycket som helst utan att behöva tänka på kostnaderna.

Standard

Klart det är jobbigare än bergvärme, men det är billigt, relativt miljövänligt och du får bra motion!
    Nå mig enklast på min hemsida om installation av bergvärme. Fridens!

Standard

Jag har eldat med ved både i en gammal kombipanna från 70-talet för 40kvm här uppe i kalla Norrland.

U har jag 70kvm med en vedspis på vardera våning (2st).

Jag älskar att elda. Gillar att samla/jobba för värmen och betala med jobb istället för en räkning som kommer i efterhand. Det jag vill säga med detta är att jag tror man måste njuta lite av detta för att stå ut. Annars tycker jag du ska satsa på ett självgående system eller Pellets om du ej tror att ved skulle kännas tillfredsställande. Jag är rätt säker på detta.

För som någon sade. Det är mycket jobb. Men du får motion och arbetet är ganska meditativt. Dessutom, finns det något mysigare än en knastrande brasa som värmer när det är svinkallt ute och kritvitt av snö?

Vänligen / Tobbe

Reg.datum
    b 2011

Standard

Instämmer med tidigare inlägg - trots att det här inlägget kommer från Stockholm (Tyresö). Poängen med att köpa färdig ved går förlorad om man söker efter värmevinst - möjligtvis "betalar" sej värmen från kvinnan från krogrundan, men om köpt ved ska betala sej,,,,då bör man först kolla upp så att alla fönster är hela och utan megahål, som läcker ut värme. Enda vinsten med timmer till ved är enorm motion och halv elräkning. Finns tonårsdöttrar i familjen, så kompenserar deras maratonduschande med varmvatten, värmevinsten från eget timmer till färdig huggen klamp. Jag högg ved helt i onödan under döttrarnas tonårstid - en Ballofix monterad efter varmvattenberedaren minskade jag elförbrukningen gentemot mitt vedhuggande.....Visserligen blev det mycket tjafs om att dom hade schampo i håret - inga problem, jag hade bara stängt Balofixen till varmvattnet och dom hade fortfarande iskallt vatten kvar - även iskallt vatten sköljer bort schampo. Man kan inte lyxduscha när man bara får 10 min varmvatten....

Standard

eldar ca 35.40 kubik i året o visst man måste ha tiden att elda också. Eldar ca 5 timmar om dygnet när det är kallt. Tänder extra på morgonen på helgen ochså när det är riktigt kallt. Värmer 270 kvadrat med en calmar v33 med 1500 liters acktank

Reg.datum
    b 2011

Standard

Jag förstår att du bor i ett stort hus, men menar du att du eldar upp 35 - 40 m3 kluven ved/år?? För mej som bor 1 mil Sydost - innerskärgården i Tyresö - Stockholm, verkar det väldigt mycket - helt vansinnigt mycket! Tror att du borde kolla upp isoleringen i din kåk.

Vi bor i 70 + 30 m2....barnen har flyttat ut......äntligen!
    Vår isolering är undermålig - 30 cm Gullfiber i tak - 20 cm i vägg, 30 cm i golv.

Vi har aldrig någonsin oavsett om det är -25 ute, mindre än 24 - 26 grader inomhus.

Vår Contura-kamin får göra sitt jobb, men det går inte åt mer än 8 m3 kluven ved/år. Därför tycker jag att det är horibelt att du bränner av 35 - 40 m3/år.
    Senast redigerat av Tyresö den 2011-12-26 klockan 18:Dec.

Standard

ja.. ett stenhus från -54 kräver lite energi för att hålla i gång... Har nog 80 kubik hemma så det spelar mig ingen roll hur mycke som går åt, bara det är varm.

Min granne som har 200kvadrat gör av med 6 pall pellets, 6-8 kubik ved o 10000kwh el per år.

Jag 6000kwh per år i el plus ved i massor.

Men håller inte riktigt med ändå. Jag har nästan 3x störrä än dig= 24 kubik, men jag kör bara gran som är sämre värde i så då kanske man får lägga till 30% så då är 32 kubik lagom räknat. så 35-40 är inte så farligt ändå
    Senast redigerat av Herr Nilsson den 2011-12-17 klockan 15:Dec.

Reg.datum
    b 2011

Standard

6000 kw/År är otroligt lite - även om ditt hus skulle vara lika extremt kaffetermos-isolerade som dom nyproducerade husen som jag pumpar betongen till - absurdum är ett passande ord!

Vi gör av med ca: 11000 Kw/år - men vi skulle väldigt enkelt kunna minska till 6000 Kw/år, men jag är en bastubadare (elagregat) värre än en Finsk man, och vi har stora frysskåp (förbrukar ganska mycket ström) pga jag har tidigare jobbat som köttstyckare i 15 år och vårt köttinköp är hela utvalda (av mej) slaktade kossor/ggn.

Våra 24 ytterbelysningsarmaturer (natt/dag-sensor) och båda våra motorvärmare och 2000-w kupé-värmare i våra bilar, är inte helt gratis heller.... Vissa bekvämligheter får helt enkelt kosta en extra slant.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Tyresö Visa inlägg
    6000 kw/År är otroligt lite - även om ditt hus skulle vara lika extremt kaffetermos-isolerade som dom nyproducerade husen som jag pumpar betongen till - absurdum är ett passande ord!

Vi gör av med ca: 11000 Kw/år - men vi skulle väldigt enkelt kunna minska till 6000 Kw/år, men jag är en bastubadare (elagregat) värre än en Finsk man, och vi har stora frysskåp (förbrukar ganska mycket ström) pga jag har tidigare jobbat som köttstyckare i 15 år och vårt köttinköp är hela utvalda (av mej) slaktade kossor/ggn.

Våra 24 ytterbelysningsarmaturer (natt/dag-sensor) och båda våra motorvärmare och 2000-w kupé-värmare i våra bilar, är inte helt gratis heller.... Vissa bekvämligheter får helt enkelt kosta en extra slant.
    ved 35-40 kubik. 6000kwh är alltså hushållselen. Ligger på knappt 400 på sommaren o 5-600 på vintern. Har två bilar som körs med motorvärmare så det är det som tillkommer. November blev 450kwh .

En pump till värmen på 90 watt snurrar hela vintern ochså. Jag varken slösar eller sparar på elen. tv kyl tvättmaskin diskmaskin o lampor kräver detta. Sen är jag inte stadsbo som har tänt ute när jag sover. Det är bara stasbor på landet som har det

Liknande ämnen

1. Vem äger huset?
    Av Hynynen i forum Juridik
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-01-17, 13:Jan
  2. Kolla detta huset!!
    Av Helena75 i forum Inredning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 10:Dec
  3. Jag vill behålla huset
    Av steen i forum Juridik
    Svar: 1