Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Mossa på tak

Reg.datum
    b 2006

Question Mossa på tak

Undrar om det är någon som har något bra tipps på hur man på bästa sättet bekämpar mossa som kommer på tegelpannorna på taket.

Finns det något dundermedel emot detta????

Reg.datum
    b 2007

Standard

kopparsulfat ska vara riktigt bra enligt jobbarkompisar ska själv testa det i höst när vi kommer in i vårt hus

Reg.datum
    b 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av magnus & monika Visa inlägg
    kopparsulfat ska vara riktigt bra enligt jobbarkompisar ska själv testa det i höst när vi kommer in i vårt hus
    Kanske skulle vara värt att testa... tack!!!!!

Standard Mossa på tak

Hej
    i nederkant av takpannan kryper mossan under pannan o ger fukt på underpappen o om den är dålig så är det takspånten som ruttnar o man kan få lägga om delar eller hela taket.
    Bekämpa mossan den kan ge dyra efterräkningar.
    Hälsningar
    Curt
    Arof

Reg.datum
    b 2007

Standard

Har sett en produkt som skulle avhjälpa detta på ett långsiktigt sätt. Man satte en form av kopparbleck i underkant av av översta takpannan. Den oxiderar naturligtvis och så rinner kopparoxid nerför taket när det regnar.

Det var några år sedan jag såg detta och möjligheten finns ju att den inte längre exiterar men det borde ju vara möjligt att göra egna. Varför inte bocka en tunn kopparplåt och haka fast dem längst upp, borde funka fint.

Thumbs up Sök upp färgaffären

Citat Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
    Undrar om det är någon som har något bra tipps på hur man på bästa sättet bekämpar mossa som kommer på tegelpannorna på taket.

Gå in på närmaste färgaffär och köp Takpannerengöring och spruta över taket med en lågtryckspruta över taget. Då får du bort mossan som ett renare tak som sköts av regn och blåst.
    För det är pricis vad jag har gjort. Kostnad för 5 l är 380 kr och jag gjorde av med 4 dunkar.
    Det finns säkert billigare alternativ. Detta var effektivt och resultatet kommer fortare. Men man kan ta låntidsverkande medel och då blir det också billigare men resultatet blir lika bra.
    Gå in på hemsida:http://www.impregnum.se/ sök takpannerengöring.

Reg.datum
    b 2007

Standard

Hej det finns som sagt medel som ska funka rätt bra man bara spräjar på .. så sköter regnet resten.

Men som flera andra varit inne på så funkar det med någon form av koppar.
    Enligt en gammal gammal snickare som lagt hammaren på hyllan för många många år sen så..

Han sa följande.

"Jag fattar inte att folk nu förtiden ska krongla till det så mycket.
    När jag var ung lärling så sa min "lärare" att man bara spänner en koppar tråd på var sida om nocken från gavel till gavel. Så har man löst mossproblemet.."

Jag vet inte men som jag brukar säga "Gammal är äldst" Så jag kommer iaf prova.
    Borde ju inte skada iaf.

Lycka till.
    Här kan ni följa vår renovering av ett
    över 100år gammalt hus
    http://home.swipnet.se/dvd2/hus.htm

Smile

Citat Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg

Använd vanlig spolarvätska(vinterbruk) för bilen, spädes 1:5, fungerar mycket bra, obs täck buskar och blommor, sprutas när det är vidstilla och ej för varmt

Liknande ämnen

1. Ljudisolera tak
    Av Nicce i forum Isolering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-18, 09:Aug
  2. Isolering i tak?
    Av H-P i forum Isolering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 22:Dec
  3. Mossa på takpapp, åtgärd?
    Av Tessan i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 4