Resultat 1 till 7 av 7

Standard Enklaste tapeter att lyckas med

Jag har ingen erfarenhet av att tapetsera själv så nu är det dags att prova på. Vilka slags tapeter är absolut enklast att lyckas med? Det är en hall på nedre och övre våningen med en trappa mellan så det blir ganska jobbigt och svårt att nå upp på vissa ställen. Nu sitter det en hård tapet med små träflisor under så den ska rivas bort först. Jag kan tänka mig vad som helst istället för den tapet jag har idag, papper, väv osv vad som nu finns. Tacksam för tips.

Standard

Här är några spontana råd för att lyckas tapetsera:

* Det är enklare med tapeter utan mönster där våderna måste sitta i en exakt position med varandra.
    * Fråga om någon vill hjälpa till, det är ett måste. Gärna någon som trodde de kunde ligga och lata sig på semestern.
    * Undvik "Mjuka tapeter" dom har lättare att gå sönder när dom blir blöta av klistret än vanlig papptapet.
    * Räkna med att det kan ta tid! Stresstapetsera är ingen bra idé...

Här är något jag inte provat. Man limmar på väggen istället för på tapeten: Easy Up. Förstår dock inte vad som blir enklare, mindre kladd?

Ett annat alternativ är ju att måla väggen istället Bara sandpappra och spackla existerande tapeten och måla över..

Standard

Bra råd! Easy up-tapeterna verkar som gjorda för mig. Hittade en hel del info (man kan söka på non-woven tapet). De är kraftigare än vanliga pappers, rullas upp på klistrad vägg och sätts kant i kant. De sväller eller krymper inte och det är viktigt att ta bort luftbubblor direkt.

Låter betydligt bättre än att jobba med blöta, sköra pappersvåder som klibbar ihop. Men även om det inte blir perfekt så kan inget bli sämre än nu.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Bearit Visa inlägg
    Men även om det inte blir perfekt så kan inget bli sämre än nu.
    Av ren nyfikenhet, vad har du för underbar tapet idag? Låter som du är nära att knappa 112

Standard

Ha ha, ja det är nog inte långt ifrån!

Jag vet inte vad det kallas men det är någon form av strukturtapet med träflisor under, och sen målad på. Den är tjock och hård och sitter som berget så den blir inte lätt att få bort. Enklast skulle vara att bara måla över men jag vill ha en vanlig tapet istället.

Reg.datum
    b 2006

Standard

Efter nedplockning av en gammal strukturtapet, bör du bredspackla väggarna innan du sätter upp nya tapeten....

Reg.datum
    b 2006

Standard

Det finns en speciell tapet man kan sätta upp innan man tapetserar för att slippa bredspackla, Duro, för bredpackling är inget man ska ge sig på om man inte vet vad man gör... Jobbigt och svårt!

Liknande ämnen

1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 17:Feb
  2. Duschvägg med handfat
    Av JohannaB i forum Inredning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-05, 09:Jan
  3. Nyinflyttade med fuktskada
    Av Roger i forum Juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 21:Dec

Behörigheter för att posta