Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Standard

Jag kikar lite på det där nätverket som finns för eluppköpare. Nätverket går tydligen in och förhandlar med bolagen om att få lägsta pris. Alla som är medlemmar i nätverket får samma pris utifrån förhandlingen. Är det någon som har testat dem?

Standard

Jag har jämfört mina sista tre år med God El och rörligt pris och kan se att jag skulle tjänat rejält på detta pris 2010 och att det endast skulle vara marginellt dyrare 2007-2009.
    Senare delen av 2009-2010 har nog varit ganska extrema år vad det gäller elpriset men att det bara skulle vara marginellt dyrare 2007-2008 att teckna 3 års-avtal låter ganska osannolikt. 2008 vill jag minnas att man tjänade massor på att ha rörligt elpris.

Jag kikar lite på det där nätverket som finns för eluppköpare. Nätverket går tydligen in och förhandlar med bolagen om att få lägsta pris. Alla som är medlemmar i nätverket får samma pris utifrån förhandlingen. Är det någon som har testat dem?
    Vilket nätverk är det? Tror inte jag hört om detta.

Reg.datum
    b 2008

Standard

Har precis bytt till Dinel från Vattenfall. Man fick 6 månader helt utan påslag på spotpriset på rörligt avtal och de har ett mindre påslag också jämfört med de flesta andra.
    Priset jag skulle få jämfört med Aprils priser är 88 öre/kWh vilket jag tyckte var en rätt schysst deal.
    Ringde Vattenfall och hörde vad de ville kontra med men de sa att "det kan vi inte matcha så då får du byta"

Här är priserna baserade på April: http://www.elprisguiden.se/elpriser....rorligt+elpris

Standard

Di skriver idag att det är rekordmånga som binder sina elpriser nu. enligt dem skulle det vara för att säkra upp kostnaderna för vintern, med förra vintern i åtanke. vad har ni för planer och vad är ert stalltips? jag har just övergått till rörligt (gamla avtalet tog slut och jag kände jag skulle hinna kika igenom lite olika företags priser, men har inte hunnit än).

Standard

Det går ju numera att handla med sk bull och bear-certifikat som även gäller elpriset. Vore kul att veta ifall någon faktiskt gör det aktivt och "skyddar sig" mot prishöjningar genom att investera i certifikaten som stiger i värde när elpriset går upp.

Rent teoretiskt borde det ju gå att till och med tjäna pengar på höjda elpriser om man har investerat tillräckligt mycket och håller tungan rätt i mun. Nån annan som vet något om detta?
    Jobbar med, och är fena på, värmepumpar och bergvärme men har byggt eller renoverat det mesta!

Standard

Det går ju numera att handla med sk bull och bear-certifikat som även gäller elpriset. Vore kul att veta ifall någon faktiskt gör det aktivt och "skyddar sig" mot prishöjningar genom att investera i certifikaten som stiger i värde när elpriset går upp.

Rent teoretiskt borde det ju gå att till och med tjäna pengar på höjda elpriser om man har investerat tillräckligt mycket och håller tungan rätt i mun. Nån annan som vet något om detta?
    Bra tanke men undrar om det fungerar i verkligeheten? Handlas verkligen certifikaten mot det dagsaktuella elpriset på Nordpool? Många certifikat som detta handlar i terminer som spekulerar i priser flera månader framåt.

Standard

Nu verkar det sjunka igen så rörligt verkar vara det rätta just nu

Standard

Jag kan hålla med om att det verkligen inte är dags att binda räntorna nu.
    Men man vet aldrig med skurkarna till elbolag..

Reg.datum
    b 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
    Jag kan hålla med om att det verkligen inte är dags att binda räntorna nu.
    Men man vet aldrig med skurkarna till elbolag..
    Ja, man undrar om det är lagligt att hålla på med det kartell-liknande sättet som elbolagen gör. Det är ganska otroligt att priserna är så lika mellan elbolagen, samtidigt som dom gör så enorma vinster. Det finns ju god marginal att något bolag kan sänka priserna rejält. Det luktar priskartell om hela den branschen.

Standard

Läste precis en artikel om ytterligare konsekvenser som elbolagens höjda priser medför.

"Riksbanken planerar att höja takten på ränteökningarna. Den tilltagande prisökningen ska stävjas. Och en av bovarna är elbolagen vars övervinster eldar på inflationen."
    Hela artikeln finns här: http://www.e24.se/makro/sverige/sa-m...en_2618703.e24

Inte bara ruinerar de oss via de galet höga elpriserna utan de ser också genom sin girighet till att hushållen får ökade kostnader via bolånen.

Standard

Som jag har sagt i många år.... fast inte här ... Skaffa en egen vindsnurra.... bli din egen.... jag vet att det är krångliga regler inom detta men om många ligger på regering/riksdag om detta så kommer förhoppningsvis detaljer luckras upp så det blir lönsamt i det långa loppet.... Som det är nu så är lagarna skrivna av och för elbolagen.....

Egen vindsnurra, samt en egen biogasanläggning.... kör på det du skiter ut, det du slänger i matavfall, kompostmaterial och liknande....
    Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse!

Liknande ämnen

1. Binda bostadsränta i förväg
    Av Lowe i forum Ekonomi
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-27, 10:Mar
  2. Binda boränta
    Av Puttel i forum Ekonomi
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 07:Aug
  3. Laminatgolv eller träparkett?
    Av Ola Borg i forum Golv
    Svar: 10