Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Kallt element

Standard Kallt element

Nu jäklar är det ju kallt ute och alla element utom ett är riktigt varma o sköna. Vi har ett stort element i vårt hobbyrum som är riktigt kallt.
    Jag kände på själva framledningsröret och det är varmt och även returröret, men värmen sprids inte vidare ut i elementet.
    Då det är ett ganska stort rum så är det viktigt det här elementet så behöver ha snabba förslag på lösning!
    Senast redigerat av tomten den 2010-01-03 klockan 14:Jan.

Standard

I nästan alla fall beror det på något av följande:

1) Elementet måste luftas. Finns en bra tråd om detta sen innan:
    http://www.hus.se/forum/t2637.html

2) Termostaten på elementet kärvar. Ta bort vredet och under där sitter det en liten pigg som ofta kärvar. Piggen ska löpa utan problem.

Standard

Tack för svar. Elementet är luftat så det är inga problem.
    Däremot ska jag kolla termostaten men hur får jag loss vredet? Det är ingen risk att det sprutar ut vatten? Alltså jag behöver inte tömma elementet innan?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Nej det är ingen risk. bara skruva lös skruven på sidan och dra vicka föriktigt.
    Leifjuno

Standard

Det var termostaten som hade fastnat, har "mjukat upp" den nu och det har kommit värme i elementet....MEN det blir bara varmt i överdelen på elementet?
    Vad kan det bero på?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Tomten!
    Det beror förmodligen på att du har luft i elementet, ta fram element nyckeln och lufta tills det rinner en jämnståle.
    Leifjuno

Standard

Leif, jag har luftat elementet också så det beror inte på det heller!

Reg.datum
    b 2009

Standard

Mera Hej tomten!

Då kan det vara så att du har för dåligt flöde i ventilen, som kan bero på att det har samlats smuts i den det kan ju kanske förklara dina tidigare problem med trög ventil. Börja om ta av termostaten och knaka försiktigt med han taget på en skruvmejsel. Om det inte hjälper måste du nog ta bort ventilen och rengöra den, det kräver att du tappar ur systemet om du inte på anat sätt kan stänga flödet. Det är ju inte rätt tid att tappa värmen nu när det är kallt, om du inte måste, annars vänta till våren.
    Leifjuno

Standard

Det behöver inte vara fel om ett element är varmare på den övre delen än den nedre. Är det dock en väldigt liten del upptill som är varm vara någon form av cirkulationsproblem.
    Är rummet varmt?
    Hur stor del av elementet är varmt?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Klart det är fel, för dåligt flöde är cirkulationsfel.
    Leifjuno

Standard

Hur har det gått - har ni hittat felet? Det kan ibland vara lite trixigt att få igång element då ventilen blivit tilltäppt på egen hand. Men med lite tålamod brukar det lossna!

Standard

Luftning av element är något alla borde ta till sig, gör det varje år till hösten.

Standard

Vi har en luftvärmepump och den matar fram varmvatten till golvvärme och någon vätska hade tagit slut. Kan vara bra att veta att man måste fylla på - det visste inte jag-

Reg.datum
    b 2012

Standard

Vad var det för vätska som hade tagit slut? Vattnet som går i rören till golvvärmen, eller vätskan/gasen i rören mellan innedel och utedel?

Standard Ang. lufta element och ventiler/termostater

Hittade själv mycket bra info både om att lufta element, måla element och om ventiler och termostater på luftaelement.se!
    Magnus

Liknande ämnen

1. Lufta element
    Av Marina i forum Energi allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-12-12, 22:Dec
  2. Snygga element
    Av MarieK i forum Energi allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 09:Jan
  3. Små el-element
    Av MaxNilsson i forum El