Så sköter du ditt trädäck

För att hålla ditt däck i bra kondition flera år framöver - följ dessa värdefulla råd.

Ett trädäck får stå ut med kraftiga påfrestningar från både väder och slitage. För att hålla ditt däck i bra kondition flera år framöver - följ dessa värdefulla råd.

Problem vid dålig skötsel

Både solljus och vatten är bovar som kan förstöra ett trädäck. Tillsammans kan de skapa sprickbildningar på grund av att träet sväller och rör sig. Börjar dessutom träet att röra på sig är det inte ovanligt att spikar och skruvar tränger sig upp igen. Vädrets påfrestningar kan också påverka färgen, som får en gråbrun ton, eller till och med en grön om det finns mycket alger.


Hur ofta ska jag underhålla

Det beror helt och hållet på hur tolerant du är för trädäckets förändringar och hur mycket tid du vill lägga ned. En del föredrar att träet ser åldrat ut medan andra vill ha det nytt och fräscht. Låter du ditt trädäck stå obehandlat och utan underhåll kommer livslängden förkortas avsevärt, samtidigt som frekvent underhåll ger mer tid att spendera på däcket.

Underhåll så här

Tryckimpregnerat virke är direkt skyddat mot röta. Vad det inte är skyddat mot dock, är fukt. Utseendet kan därför förändras likväl på tryckimpregnerat som obehandlat. Skyddar ett tryckimpregnerat trädäck gör man genom att olja in det minst en gång per år, eftersom oljans effekt avtar efter en viss tid. 

Innan du oljar in rekommenderas det att rengöra träet. Genom att skrubba med en skurborste och ett milt rengöringsmedel sliter du minst på däcket. Högtryckstvätt går att använda, men var försiktigt så att träet inte flisar sig.

När du är klar med rengöringen ska däcket stå och torka i ett par dagar. Efter torkningstiden är det dags att olja in med grundolja. 

Varje gång du oljar in ditt trädäck kommer träet att få en aningen mörkare nyans. Detsamma gäller för solljuset som ligger på vilket orsakar oxidation av oljan och leder till att träet blir mörkare.

Tips från Byggahus och Finn Englund, forskare inom materialutveckling och beständighet på Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.