Hej!
Ny på forumet och hoppas på hjälp.
Vet att det finns trådar om detta, men tycker mig inte fått exakt den info jag behövt.

Har ett hus med källare som står på pålar i lera.

Nu är källargolvet utgrävt. Dränering utvändigt gjort.
Källargolvet består nu utav lera, så man glider ner rätt fint, får gå på plank/skivor utlagda.

STORA frågan gäller isoleringen/uppbyggnaden utav källargolvet.

Pratade med ISODRÄN och dom säger givetvis att jag ska köra två 100mm skivor och sen markduk och betong med
min ingjutna golvvärme. Och armering på klossar såklart.

Dom säger att om jag kör ett lager isodrän som kapillärbrytande och sen tex jackon markskivor (sånna cellplast med överlapp)
så blir cellplast för tät, och då kan inte min betong andas neråt utan enbart uppåt.
Och att om det blir fuktproblem så är det bättre med enbart två st 100mm isodrän som då funkar som kapillärbrytande och
även isolerar ca 10cm totalt.

Hur är det? Vill dom bara sälja extra skivor?
Många bygger ju med singel o cellplast?

Ska jag bara lägga ut skivorna på leran direkt då? Eller bör jag få dit något så att man
kan gå runt i geggan lättare?

Har jackon cellplasten typ gratis. Skulle då bara behöva ett lager med isodrän/pordrän för att lägga ut i botten.
Kör så såklart med en hårdare variant än den vanliga "60" för väggarna. Så man kan gå runt på det utan att det knäcks.

Vad kan då hända om man har cellplast som är ångtät som dom säger på isodrän.
Och vad är fördelen med att köra två lager isodrän?
Lägga rakt på leran eller strö ut nått för o kunna gå utan att sjunka ner?
Räcker tio cm isolering? Ca 2 meter under mark. Vill ej att värmeförluster från det vattenburna ska ske neråt.

Mvh