Resultat 1 till 2 av 2

Standard Normal elförbrukning på bergvärme

Hejsan alla. jag har problem med att min 7,5kw Thermia bergvärmepump drar tillsatsel så det knakar.
    Villan är från -69 och på 120kvm + källare på 100kvm. Min årsförbrukning ligger runt 23-24.000 kwh/år.
    Vi ligger på en innetemp på ca 19-20 grader och duschar 4 personer normalt. Husållselen ligger på ca 6-6500kw/år. har varit i kontakt med installatören och efter vad han säger så är alla avlästa värden i pumpen helt OK. Huset hade tidigare oljeeldning med en årsförbrukning på ca 3,5kbm olja och en innetemp på 21grader. Under sommarhalvåret var elen normal på ca 500kwh/mån så det är inget annat som drar vad jag kan se. Borrhålet är på 150m. Elpatronens lågeffekt på 3kw går in mest hela tiden så fort det börjar gå ner mot 0 grader ute och efter -8 har jag den inne 24 tim/dygn. är detta normalt, vilket jag inte tycker. Är det någon som haft liknande problem och vad gjorde ni för åtgärder?

Standard

Hur har det gått fått någon ordning på pumpen?
    Det låter som det är en för liten pump. Jag värmer upp ca 260kvm med en ivt värmepump för ca 800kr i månaden.
    http://www.biobygget.se/hus.htm

Liknande ämnen

1. Er elförbrukning
    Av Karl i forum El
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-04-16, 10:Apr
  2. Normal temperatur inomhus?
    Av Pool99 i forum Energi allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-16, 17:Feb
  3. Bergvärme + timavläsning
    Av RedCat i forum Värmepumpar