Resultat 1 till 4 av 4

Standard Egenritat eller husföretag?

Vad är de egentliga fördelarna med att anlita ett byggföretag och köpa nyckelfärdigt? Förutom att det LÅTER enklare, menar jag då.
    Är det mycket billigare, hur är kvaliteten, hur är det med möjligheten att påverka slutresultatet och hur unikt genuint blir det?

Standard

Om man inte hittar ett kataloghus som passar era önskemål kan det definitivt vara värt att rita ett eget hus. Eller rättare sagt göra en egen skiss som en duktig arkitekt kan omvandla till en hållbar produktionsmässig ritning.
    Det behöver inte bli så mycket dyrare egentligen, det beror helt på vad det är för typ av hus ni vill bygga.

Att tänka på kan vara att många hustillverkare är väldigt flexibla med sina kataloghus så ett alternativ kan vara att välja ut ett hus som ligger hyfsat nära det ni vill i utseende och planlösning och sedan göra alla de ändringar ni vill göra. Har en bekant som byggde med ett kataloghus från Trivselhus som grund men ändrade mer eller mindre allting som han ville.

Standard

Det lät ju som en idé, då det är roligare med ett hus med en unik känsla om man nu ändå tänker bygga från grunden. Men det är väl olika hur stora förändringar som går att göra coh vad det kostar också kan jag misstänka?

Standard

Som sagt, hittar du ett kataloghus som är hyfsat likt det ni är ute efter brukar man kunna få ändra en del. De flesta hustillverkare har inhouse-arkitekter som kan hjälpa er när ni kommer till deras kontor/fabrik/visningslokal.

Men om du känner dig osäker skulle jag definitivt rekommendera att anlita en arkitekt. Vi har gjort det två gånger med mycket lyckat resultat båda gångerna. Den kostnaden du lägger in får du (nästan) garanterat tillbaka när/om du säljer, och en duktig arkitekt kan också konsten att utnyttja tomten på ett sätt som kataloghus sällan klarar.
    Driver en sida om arkitektritade hus & villor som jag kan nås genom.

Liknande ämnen

1. Älvsbyhus eller Björklidenhus
    Av Beat i forum Bygga hus & hustillverkare
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-04-06, 08:Apr
  2. Uppvärmning olika husföretag
    Av zebbe79 i forum Bygga hus & hustillverkare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-27, 10:Sep
  3. Laminatgolv eller träparkett?
    Av Ola Borg i forum Golv
    Svar: 10