Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Standard Binda elpris eller rörligt?

Jag har precis fått faktura från mitt elbolag för el förbrukad i december och januari och det var lite av en chock. En normal vintermånad kostar mig normalt ca 2000 kr i el men den här fakturan snittade på 3000 kr. Det beror ju givetvis på att elspotpriset varit extremt högt då vi fått för oss att stänga av kärnkraftsverk osv mitt under den värsta vintern i mannaminne men det fick mig att fundera lite över vad som är bäst egentligen.
    Rörligt elpris eller bundet?

Jag har alltid haft rörligt pris och trott att det ska vara billigare men frågan är hur det blir när man räknar in såna här extrema toppar i elpriset som just varit. Jag menar man ser ju inga motsvarande dalar i elpriset om man säger så. Elen får vara ganska mycket billigare jämfört med det bundna priset under en period för att hämta igen dessa toppar?

Vad tror ni om detta? Hur resononerar ni?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Conny!
    Under vintermånaderna har abonnenter med rörligt pris tillhört förlorarna, På grund av de omständigheter som du säger och att efterfrågan på grund av kylan är hög etc är elpriset högt,
    Jag chansade några år med rörligt pris, trodde väl att det fungerade som bankräntan, men så är det nog inte el-priset kommer sannolikt bar att gå upp. Mitt avtal gick ut nu i feb. Då priset var som högst, alltså inte läge för att binda sig på1,2 eller 3 år vad är att göra? Jag kollade på nätet, där såg det ut som att det fans olika priser några ganska bra, men när man kollar pris, fasta avgifter, faktura tillägg och moms skiljer det oftast inte mycket, vad en hamburgare kostar, då är det inte mycket jobba för. Det känns inte rätt att binda när priset är högt, Vår el-leverantör erbjöd i det läget rörligt pris tillsvidare med rät att binda vid närmaste månadslut, jag chansar på det och hoppas att priset går ner i mars, april så jag kan binda för tre år då,
    Tänk om jag gör fel, jag tror inte någon sitter med facit i förväg.
    Leifjuno

Standard

Jag har rörligt elpris också och jag tror spotpriset för januari hamnade på 66 öre / kwh. Med skatt och alla påslag blir det väl runt 1.2-1.3 öre / kwh så det är inte konstigt att elräkningarna är höga för många nu.
    När priserna är på den här nivån är det självfallet inte läge att binda priserna utan det gör man ju när priset är lägre i så fall.
    Jag har haft rörligt i många år och jag tror att man tjänar på att ha det om man tittar på genomsnittspriset de sista åren men det är ju riktigt att det får inte bli för många såna här toppar på elpriset under de kallaste månaderna för att inte förstöra "snittet". En toppning av elpriset får ju långt större konsekvenser på vintern än på sommaren för husägaren.

Reg.datum
    b 2008

Standard

Jag tror att man i långa loppet tjänar på att ha ett rörligt elavtal.
    Tittade lite på historiken på elpriset, se bild nedan.
    Priserna avser de rena spotpriserna, alltså påslag,avgift för elcertifikat, energiskatt, moms och elnätskostnad tillkommer. Januaris spotpris är på en nivå som vi inte varit nära förrut så läget är ganska extremt just nu men det lär väl sannolikt gå ner ganska kraftigt framåt våren.

Standard

Om man tittar på tabellen ovan så ser man ju historiskt att de bästa månaderna att binda sitt elpris är April-Juni då elpriserna är lägst.
    Absolut inte nu..

Standard

När man binder sitt elpris så spelar normalt inte tiden på säsongen in på så där jättemycket.
    Om du binder på exempelvis 2 år så gör ju elbolaget en uppskattning hur genomsnittspriset kommer att de närmaste två månaderna + att de lägger på lite säkerhetsmarginal.
    Så bara för att de rörliga priserna varit väldigt höga den sista tiden innebär det inte att det är samma variation i priser vad det gäller de fasta priserna så stirra er inte blinda på vad det rörliga priset står på när ni ska binda. Det är det bundna priset ni ska följa.

Standard

Detta med att binda elpriset eller inte är ungef'är samma ställningstagande man har mot bankerna angåeende bolånen. Jag tycker att det är ganska enkelt.
    Måste man veta varje månad vad elen kommer att kosta så ska man binda elavtalet. Är man däremot inte lika känslig mot att vissa månader sticker i höjden så ska man ha rörligt elpris. Elbolag precis som banker är inte speciellt riskbenägna när de räknar på framtida elpriser vilket leder till man att i de allra flesta fallen får betala lite mer än vad det rörliga priset hade kostat på samma tidsperiod.

Men som sagt, vill man ha trygghet och inte klarar tillfällliga toppar ska man inte ha rörligt elpris.

Reg.datum
    b 2008

Standard

Dåliga nyheter för oss med rörligt elpris:

Elpriset går mot nya rekord i den extrema kyla som råder. Priset per kilowattimme var uppe på 13:80 kronor under morgontimmarna på den nordiska elbörsen Nordpool.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...en_4308257.svd

Standard

Apropå tabellen över elprisets historik som visades i tidigare inlägg.
    Snittpriset för februari var hör o häpna 93,15 öre / kwh, att jämföra med redan skyhöga 67,10 öre/kwh i Januari.
    Helt j....a galet, vilken svettig elräkning det kommer bli nästa räkning.

Och miljöpartisterna vil stänga ner våra kärnkraftverk...bra att dom får se hur det ser ut i verkligheten när man skär ner på kärnkraftsindustrin men synd om oss som drabbas på detta sättet.

Standard

Fick precis räkningen för 1 jan till 28 feb. Över 16391 kr, sedan tillkommer transport. Det är bara att inse att man behöver jobba med att få huset mer energieffektivt. Man skulle kunna tro att man hade direktverkade el när man ser räkningen Har iofs förmodligen ett väldigt dåligt avtal också.

130,29 öre för Januari
    165,43 öre för Februari.

10 914 kWh totalt.

Stön!

Standard

Ja det verkar inte bättre än att de som valde rörligt pris den här vintern drog svarte petter med den kylan som var och de priserna som blev! Man brukar ju säga att det finns en risk med rörligt - både vad gäller lån och el - och att det handlar om att tänka i ett längre perspektiv. Historiskt sett lär ju det rörliga ha varit klart billigare, men det hjälper ju inte de stackare som haft rörligt den här vintern. Själv sluter jag alltid fasta avtal så jag kan påverka min elkostnad själv. Det är en självklarhet för mig, men alla väljer ju vilket som är viktigast för dem.
    Jag band mitt för ett och ett halvt år sedan i september när priserna var låga men fick hicka av räkningen för januari i alla fall eftersom elanvändningen blev stor av kylan. VIll inte se februaris, som inte kommit än....
    Mitt tips är att binda när rörliga priset är som lägst. Det är ofta billigare pris på elen under sommaren av många olika anledningar. Då går det fasta priset man får om man skriver avtal också ned.
    Jag tror inte att elrpiserna lär gå ner i första taget och är mycket glad för mitt fasta avtal nu.

Standard

Roade mig med att kolla bindningspriserna för de olika tidsperioderna.
    Det skiljer förvånansvärt lite mellan de olika bindningstiderna:

Bundet 3 månader: 99,27 öre/kWh
    Bundet 6 månader: 102,57 öre/kWh
    Bundet 1 år: 103,25 öre/kWh
    Bundet 18 månader: 104,38 öre/kWh
    Bundet 2 år: 101,25 öre/kWh
    Bundet 3 år: 101,07 öre/kWh
    Bundet 4 år: 100,13 öre/kWh
    Bundet 5 år: 101,09 öre/kWh

Hur ska man tolka det? Att elbolagen inte tror att priserna kommer gå upp i framtiden?
    Man ska inte binda med andra ord..

Standard

Ja det där var intressanta priser. Har du hittat samma fenomen på andra bolag? Är dessa priser inkl "allt"?

Standard

Priserna är de billigaste just nu för varje respektive bindningstid, enligt Elprisguiden

Ja priserna ska vara inklusive allting.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Jo, det låter bra men kan inte tro de är sant, varifrån köper ni eran el?
    Jag förbrukar inte så mycket el , eldar i en keddy kamin och lagar maten på en gammal hederlig järn spisel, men ved är inte grattis heller plus allt arbete. Min El räkning för 20100131-20100228 ger en förbrukning på673kwh till ett totalpris på 1035kr vilket ger ett kwh pris på 1.55309 kr är e-on så mycket dyrare eller räknar ni inte nätavgiften som el kostand?
    Leifjuno

Standard

Vad har du för avtal Leif, bundet eller rörligt?

Läste precis att Mars inte blir bra heller tyvärr för dom med rörligt elpris:

Även om elpriserna nu är på väg ner blir även mars månads elräkning dyrare för konsumenterna. Vattenfalls privatmarknadschef Sigurd Eriksson räknar med att det totala snittpriset för mars hamnar strax under 120 öre per kilowattimme sedan priserna på den nordiska elbörsen Nordpool krupit ner till strax under 60 öre kilowattimmen.

Han tror att det blir svårt att hämta hem förlusterna på rörligt elpris under januari-mars.

- Det skulle kräva börspriser så låga som 25 öre kilowattimmen resten av året, säger Eriksson.
    http://www.e24.se/pengar24/din-ekono...rs_1951235.e24

Standard

Vårfloden innebär ett överflöd av vattenkraft och i helgen som var dalade elpriserna på elbörsen Nord Pool till de lägsta nivåerna hittills i år. Det gäller både dygnsmedelpriset som under enskilda timmar.

I söndags morse, tidigt innan morgonkaffet sattes på i stugorna, var elpriset lägre en 1 öre per kilowattimme. Långt under vinterns chockhöga priser.
    K'älla: http://www.e24.se/pengar24/din-ekono...na_2061293.e24

Nu är elpriserna äntligen på väg ned men jag tror fortfarande man ska vänta med att binda priserna, det är fortfarande lika dyrt att binda på 1 år som det var i februari så de bundna priserna har inte hängt med nedåt än.

Standard

ja - tydligen var spotpriserna nere på ett öre ett tag hörde jag på nyheterna. Men de går väl upp igen inom kort. De bundna handlar ju om längre prognoser och det är väl inte så jättetroligt att det kommer att bli några stora skillnader neråt i bundetpriserna - eller vad tror ni?

Standard

Jag tror att även de bundna priserna kommer att gå ner framåt sommaren. Vi har legat länge på en historiskt hög nivå långt över det normala och har svårt att tro att framtidens priser skulle gå uppåt istället för nedåt.
    Men jag tror att det bästa är nog att ligga kvar på sitt rörliga avtal om man har ett sådant.

Standard

Jag har gått igenom mina elräkningar och statistik från Nordpool för de senaste åren och kan se att historiskt så är maj en bra månad att binda i (lägst pris 2009, 2007 och 2002).

Jag lutar åt 3 år eller längre bidningstid. Elskling ger att Karlstads Energi är billigast på 3 år 100,63 kr och Alingsås Energi erbjuder 60 mån till 103,55. Ev så slår jag till på 60 mån.

Jag har jämfört mina sista tre år med God El och rörligt pris och kan se att jag skulle tjänat rejält på detta pris 2010 och att det endast skulle vara marginellt dyrare 2007-2009.

Liknande ämnen

1. Binda bostadsränta i förväg
    Av Lowe i forum Ekonomi
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-27, 10:Mar
  2. Binda boränta
    Av Puttel i forum Ekonomi
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 07:Aug
  3. Laminatgolv eller träparkett?
    Av Ola Borg i forum Golv
    Svar: 10