Resultat 1 till 7 av 7

Standard Stenull eller glasull?

Vi har nyligen byggt hus och ska ge mig på att isolera övervåningen på huset tänkte jag.
    Men frågan är vad jag ska använda mig av, stenull eller glasull? Vilket är bäst att använda, för o nackdelar?
    Isolerar stenull sämre?

Till saken hör att jag via kontakter har väldigt bra pris på att köpa stenull, förmodligen mer än halva priset jämfört med glasullen.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej toker!
    När du väljer mellan stenull och glasull blir inte valet svårt, glasull tillverkas av glas och gla flaskor som man smälter och får tunna långa trådar som blir isolering, Gullfiber, Glava ex är namn på glasull. Glasull brinner inte men smälter vid relativt låg temperatur
    Stenull tillverkas på ungefär samma sätt men av sten. Rockwol. Roxull , är namn på sten ull, sten ull är brandsäkert och kan användas där brandisolering erfordras ex runt skorstenar, ventilationsrör etc.
    U-värdet eller lampda värdet är det samma för båda,
    Så välj det du får billigast, Om det är vindens bjälklaget du ska isolera, säkerställ ventilationen vid takfoten och nock, spruta 55-60cm tjocklek, eftersom det inte går att lägga ut vindskydd på lösull, går det åt ca 5% till detta och efter en tid sjunker (sätter sig) isoleringen då har du ca 50cm verksam isolering.
    Leifjuno

Reg.datum
    b 2008

Standard

Var för mig att den enda skillnaden tekniskt mellan sten o glasull är att stenullen är lite bättre i brandsynpunkt.
    Jag har använt bägge och glasullen har fördelen att den dammar lite mindre men o andra sidan har jag haft mer problem med att det kliar med glasullen.
    Men om du kommer undan med halva priset så är det ju inget att tveka på, kör på stenullen.

Standard

Tack för era svar.
    Nu ligger det stenull på plats på övervåningen färdigt att sättas upp.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Lycka till,!
    köp inte whisky för alla sparade energikronor.
    Leifjuno

Gäst Gäst

Standard Oorganiskt

Jag kör stenull i källaren och om jag inte är helt ute och cyklar så är stenull oorganiskt, medan glasull kan börja lukta kattpiss om den utsätts för mycket fukt.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Gäst!
    Ingen isolering får utsättas för fukt inte ens lite fukt, och de luktar nog bara kattpiss om granens katt varit där. Men stenull är ett bra val så fortsätt med den och lycka till.
    Leifjuno

Liknande ämnen

1. Betongpannor eller tegelpannor?
    Av Hutte i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-31, 19:Oct
  2. Laminatgolv eller träparkett?
    Av Ola Borg i forum Golv
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-03-01, 15:Mar
  3. Dränera om eller inte?
    Av kopeli i forum Isolering