Resultat 1 till 3 av 3

Standard murad eldstad till bef. murstock

Jag behöver bra information när det gäller att låta mura upp en öppen spis i ett 50-tals 1,5-planshus med källare.

I huset har installerats annat uppvärmingssystem så murstocken står kvar men används inte. Min tanke är att kunna värma upp murstocken ibland och gärna huset också samtidigt. Detta för att murstocken ska hålla bättre.

Vad behöver jag tänka på inför murningsarbetet? Vem kan man anlita i Skaraborg? Ungefär vilken kostnad kan jag räkna med?

Kommer jag att behöva förstärka golvet? Finns det andra byggsätt där jag slipper golvförstärkning?

Många frågor förstås. Hoppas jag kan komma ytterligare ett steg framåt i planerna. Det är ju synd att bara låta murstocken stå och samla fukt.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Bosse Eklund!
    Det enklaste och kanske bästa är att du köper en kamin kassett tex. Av märket Keddy . Det finns flera utföranden på ” kakelugnen, spisen , kaminen” att välja på . Några har låg vikt så att du kan ställa den på träbjälklag. De är enkla att montera .bara att bila upp ett hål och ansluta rökröret.

Att tänka på: I många kommuner skall en bygganmälan inlämnas, före användning skall sotaren utföra provtryckning och besiktning av kamin och skorsten, Har skorstenen stått oanvänd en längre tid bör du låta sotaren provtrycka skorstenen innan arbetena på börjas om det behövs större reparbeten.
    Leifjuno

Standard

Hej!
    Murad öppen spis räknas som tung kamin, och det kräver förstärkning av golvet. Alternativet är en lätt kamin (under 350 kg), som kan ställas på golvet utan förstärkning (dock behövs ju alltid eldsäkring runt eldstaden). Många kaminer idag väger inte mer än 140 - 200 kg och har stora fönster som ger trevligt intryck. Kanske det kan vara ett alternativ? Det finns mycket vackra sådana och de är oftare effektivare som värmekälla om det inte är så att man installerar kassett i öppna spisen. De är också mycket lätta att installera, vilket gör arbetet enklare och inte minst billigare.
    Om det finns en kanal ledig i skorstenen går det ypperligt att använda den för att ansluta en kamin eller öppen spis. Bäst är att låta fackkunnig göra detta. Provtryck och genomgång av kanalen är viktig. SKorstensbrand och läckage är inte roligt att tas med.
    SOm Leifjuno anger måste åtminstone bygganmälan i allmänhet göras för ny installation av eldstad göras. Om en tung eldstad ska installeras krävs ibland bygglov. Det är alltid bäst att kontakta kommunen innan man sätter igång.
    KOlla runt vilka alternativ som finns på marknaden innan du sätter igång. Det finns mycket att välja mellan!

Liknande ämnen

1. Tillgång till besiktningsprotokoll
    Av Eonen i forum Besiktning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-11, 06:Jun
  2. Inredningsprogram till dator?
    Av Ann i forum Inredning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 08:Feb
  3. Konvertera till bergvärme
    Av VillaBiker i forum Värmepumpar
    Svar: 5