Resultat 1 till 7 av 7

Question Klinker på 22mm spånplatta i hall

Kan man lägga klinker på 22mm spånplatta i en hall?
    Hur mycket fukt släpper fogarna igenom?
    MVH MM

Reg.datum
    b 2008

Standard

Saxat från ett svar jag svarat innan

"Ja, det går bra förutsatt att avståndet mellan reglarna inte är större än 300 mm c/c och att skivan först ytbehandlas med en av golvbranschen godkänd fuktskyddsbehandling innan klinkerplattorna sätts fast.
    Orsaken till att man inte skall ha ett större regelavstånd är, att man vill undvika nedböjningar och vibrationer som riskerar att skada klinkerplattorna. Med det regelavståndet ökar bärigheten för utbredd last per kvm väsentligt i förhållande till det vanligaste regelavståndet som är 600 mm c/c."

Fogarna släpper igenom mycket fukt, det är därför det är så bra att ha klinkers i områden där det finns fukt såsom källargolv och badrum.

Standard

Men...direkt på spånskivan går väl inte. Det krävs väl ett rörelseupptagande skikt ovanpå spånskivan (flytspackel eller golvgips)?????

Gäst Gäst

Standard Golv

Flytspackel tycker ja är bäst då behöver du inte tänka på rör och liknande saker, sen om golvet inte är rakt så kan man göra det med flytspackel ganska enkelt

/Christian

Standard

Så om man får sprickor i ett golv med plattor kan man misstänka att underarbetet är undremåligt?

Standard

Om man ska lägga klinker i en hall med spånskiva 22mm krävs följande. 30cc reglar, ett minst 12 mm tjockt lager av ett material som inte rör sig. gips eller flytspackel. då de inte är ett våtutrymme krävs inget tätskikt i en hall.

Mvh egenföretagare i branschen.

Standard

(Lånar denna tråden)

Förra ägaren har lagt klinkers direkt på spånskiva, vilket medfört släpp av plattorna. Har nu kikat under lite och hittat ett trägolv under spånskivorna.Då plattorna redan idag ligger för högt - går bl.a. i dörrar på vissa ställen - undrar jag om jag inte bara kan ta bort alla spånskivor, lägga dit golvgippsskivor och så lima plattorna ovanpå ? Alltså utan att behöva lägga på 1 cm flytspackel - som jag inte har utrymme för ?
    Misstänker, utan att titta efter att bjälklaget under plankorna är säkert cc 60, eller vad det nu var för standard mått -45 då huset byggdes.

Liknande ämnen

1. Inredning hall
    Av Ewa i forum Inredning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 11:Jan
  2. Klinker i källaren
    Av RainMan i forum Golv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 08:Sep
  3. Klinker
    Av Husmusen i forum Förklaringar av ord och begrepp
    Svar: 0