Resultat 1 till 4 av 4

Standard Trappa utan räcke fast i väggen

Hej alla,
    Vi håller på att planera för att bygga nytt hus och jag håller just nu på att titta på trappan inomhus mellan våningsplanen. Vi ska bygga ett 2-planshus.
    Jag har sett i tdningar och liknande att det finns riktigt snygga trappor som har steg som liksom kommer ur väggen, alltså trappstegen är infästa i väggen. Det gemensamma för den typen av trappor är att de saknar räcke. Får man verkligen bygga en trappa utan räcke? Jag har fått för mig att det regler lagar kring det
    Någon här som har koll på vad som gäller?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej sus-ane!
    Alla trappor med en fallhöjd 50cm och över skall ha räcke på minst 90 cm höjd och icke klättringsbart dvs. stående spjälor, reglar och med ett största inbördes avstånd 100mm för att barn inte ska komma igenom, antingen med risk för att fastna eller trilla ned. Om fallhöjden är ett våningsplan gäller 110 cm som lägsta höjd vilket är den höjd som man allti ska ha på räcken utomhus.
    Har du krys eller ligande spjälor måste du ha något heltäckande innanför som omöjliggör dessa risker förs skador.
    Leifjuno

Standard

Den typen av trappor du pratar om har blivit ganska vanliga sus-anne. Det ger ett trendigt och minimalistisk utseende. Jag tror tyvärr att många prioriterar utseendet framför säkerheten när det gäller trappor idag och det ska man verkligen inte göra, framför allt om man har barn i huset.
    Men den typen av trappa är jättesnygg och du kan sätta upp ett räcke till en sådan trappa också så låt inte det avskräcka dig!.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Även trendiga trappor och tillbehör måst, skall byggas efter lagen, och gällande byggregler.
    En trapp utan räcke får inte bygglov en sådan kan du bara se i reklamfilm och bilder.
    Skulle en olycka ske är du eller den kvalitetsansvarige för bygget ansvarig och kan åtalas.
    Leifjuno

Liknande ämnen

1. Trappa
    Av Husmusen i forum Förklaringar av ord och begrepp
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-28, 10:May
  2. Armeringsjärn i väggen
    Av Lars-Eric i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-11, 16:Dec
  3. Fast pris
    Av Husmusen i forum Förklaringar av ord och begrepp