Resultat 1 till 4 av 4

Standard Pelletsbrännare eller pelletskamin?

Funderar på att investera i uppvärmning med pellets men har inte riktigt greppat vad jag behöver.
    Ska jag ha en pelletsbrännare eller en kamin?
    Jag har direktverkande el idag. Tacksam för hjälp med detta!

Standard

Till pelletsbrännare måste man ha en panna och vattenburet värmesystem. Finns inte vattenburet system men skorsten så kan man installera pelletskamin.

Standard

Bra information hos Veosol angående ämnet:
    Om du har s k vattenburen uppvärmning med vedpanna, oljepanna eller kombipanna, då rekommenderar jag att du installerar en pelletsbrännare på din nuvarande värmepanna. Att köpa en särskild pelletspanna (en värmepanna med inbyggd pelletsbrännare) är ett dåligt alternativ eftersom det begränsar möjligheterna till eventuella framtida konverteringar. Dessutom är det mycket billigare att montera en pelletsbrännare på din nuvarande värmepanna.

Om du har direktverkande el, eller om du har vattenburen uppvärmning med elpanna, då rekommenderar jag att du installerar en pelletskamin.
    Pelletskaminen är ett lovande alternativ. Med en öppen planlösning i huset klarar kaminen upp till sjuttio procent av husets värmebehov. Den brinner i två dygn på en påfyllning av pellet och placerad i ett sällskapsutrymme ger den ett ombonat intryck i huset.

Gäst Gäst

Standard

Det finns p-kaminer där det går att ansluta varmluftskanaler för att värma flera rum, men om man betänker att varmvattenbehovet oftast kräver 5-7000 kwh/år så är det vettigaste att använda en vattenmantlad kamin och ev hjälpa till med att sprida värmen med en eller ett par fläktkonvektorer.

Liknande ämnen

1. Pelletsbrännare
    Av Homer i forum Kaminer, kakelugnar & biobränsle
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-10, 17:May
  2. Betongpannor eller tegelpannor?
    Av Hutte i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-31, 18:Oct
  3. OSB eller spånskiva?
    Av Martinsson i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 3