Resultat 1 till 8 av 8

Standard Bygga garage - byggsats eller lösvirke?

Är det någon som kan ge en generell uppfattning hur mycket det skiljer i pris mellan byggsats och lösvirke. Hur mycket sparar man på att bygga själv? Står i valet och kvalet och behöver ta ett beslut ur ekonomisk synvinkel.

Standard

Svårt att säga något generellt hur mycket billigare det blir, beror ju på hur garaget ska se ut och vad som ingår i byggsatsen.
    Det blir dock billigare med lösvirke men ska man sätta en prislapp på ens eget arbete, tror jag att det blir billigare med byggsats. Fördelen med byggsatserna är ju att det går snabbt, att bygga helt själv tar väldigt mycket tid i anspråk.

Standard

Vi planerar att bygga isolerat garage i lösvirke på 80 m2 med loft.
    Jag har vissa kunskaper men saknar en hel del info.

Vad rekommenderar ni för böcker att plöja igenom innan?

Tackar på förhand!

Standard

Jag fick en offert på ett garage byggt från lösvirke för något år sedan. Det gällde en carport med tillhörande förråd på ca 40 kvm. Priset var ungefär 125.000 kr inklusive material och arbete.

För att få en känsla av vad byggsatserna kostar kan du ex.vis kika här vad Björklidens tar för olika alternativ:
    http://bjorklidenhus.se/images/pdf/G...2009-03-11.pdf

Standard

I suggest to contact with some house producer and they will help you to find the best solution.
    Garage is very simple product to draw for engineer. There are hundred possibilityes the way of building these kind of small buildings.
    Some versions http://www.q-haus.eu/?module=category&id=5

Good luck!

Q-haus

Standard

Det beror på hur du värdesätter ditt egna arbete. Lösvirke är billigare, men lägger du på kostnad för eget arbete så sparar du snabbt in på att bygga garage med byggsats.

Standard

Ska du bygga i lösvirke rekommenderar jag att du ändå köper färdiga takstolar. Sådana kostar inte mycket mer än virket som går åt att bygga dom, och håller exakta mått.

Resten är enkelt och roligt att svänga ihop med lösvirke, framförallt kan man bygga med lite rejälare dimensioner än byggatserna.

Liknande ämnen

1. Bygga innervägg i Plåt eller Trä?
    Av piano i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 14:Feb
  2. Bygga själv, eller anlita?
    Av Bengtsson i forum Kök
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 21:Jan
  3. Bygga nytt eller bygga till?
    Av Ann i forum Bygga hus & hustillverkare
    Svar: 1