Resultat 1 till 7 av 7

Standard Målning av paneltak

Mitt innertak som är av lackad panel ska nu målas om till ett vitt tak.. Behöver jag slipa det eller finns det speciell färg som fäster bra? Det blir en ganska blank yta så jag antar att man bör tvätta taket med målartvätt först.

Standard

Bra info från Norjsö färg:
    Du tvättar med målartvätt och mattslipar därefter hela ytan. Detta för att få bra vidhäftning till underlaget. Färdigmålning kan du antingen göra med vattenburen färg eller lacknaftaburen.
    Den vattenburna färgen måste man applicera flödigt och i en ganska rask takt för att slippa penselränder.
    Man kan använda en roller och sedan efterstryka med pensel innan det hunnit sätta sig. Den lacknaftaburna färgen har man längre tid på sig att jobba men den är ju lacknaftaburen och det innebär en viss doft så är det stor yta som ska målas och ni vistas i rummet så kan det kännas lite otrevligt.
    Det är det som får avgöra ditt val.

Reg.datum
    b 2008

Standard

Jag målade mitt paneltak vitt i helgen som varit och använde en färg som hette Alcro panelgrund, förutom kvistlacken så räckte det med 2 strykningar för att täcka bra och jag körde på det med roller vilket sparade mycket tid men blev ändå snyggt.

Standard

Roller är väl ett snabbt alternativ, men det blir aldrig lika bra enligt min mening..

Standard

Visst går det att rolla paneltak. Det finns en roller av skumgummi som är väldigt bra att använda vid målning av panel. Den ger en väldigt slät yta . Undvik att använda luddiga rollers som är mer lämpliga att använda på ojämna ytor.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Målaren Visa inlägg
    Visst går det att rolla paneltak. Det finns en roller av skumgummi som är väldigt bra att använda vid målning av panel. Den ger en väldigt slät yta . Undvik att använda luddiga rollers som är mer lämpliga att använda på ojämna ytor.

Underbart att läsa detta.
    Flyttar till ett stort hus med nästan uteslutande träfärgat paneltak om 3 veckor och har fasat lite för allt arbete med att pensla det vitt.

Reg.datum
    b 2012

Standard

shelack för kvistar använd en linoljefärg för panel 2 strykningar

Liknande ämnen

1. Tvätta huset före målning?
    Av Feel i forum Måla & tapetsera
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-17, 06:Apr
  2. Målning grov putsad yta
    Av Kenneth i forum Måla & tapetsera
    Svar: 1