Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Nytt kök

Standard Nytt kök

Vi har i dagarna beställt nytt kök från Myresjökök, bänkskivan är svart med bruna stänk i. Problemet är att vi inte kan enas om ett golv och färg på kakel. Jag vill gärna ha ett trägolv men det känns som det blir för mycket trä. Köket är inte så stort och det ligger i nord-väst så det är inte heller så ljust. Klinker vill vi inte ha så trägolv eller plastmatta återstår. Finns det någon snygg matta som kan passa? Sedan är det kaklet.. Min sambo vill ha grönt (gärna glasmosaik eller sjösten) medans jag drar lite åt vitt?! Kan ni hjälpa oss med input?

Standard Trä eller plastmatta som golvmaterial

Här kommer några synpunkter på plastmatta och trä som golvmaterial innan ni väljer färg:

* Linoleummatta och linoleumplattor är relativt billiga i inköp. Linoleummatta är svårt att lägga och underhållsbehovet är relativt lågt.

* Vinylmassa, plastmatta och vinylplattor är lite dyrare i inköp, lite svårare att lägga och har också lågt underhållsbehov.

* Flytande, limmat trägolv och spikat eller skruvat trägolv kostar lite mer i inköp, medelsvårt att lägga och har något större underhållsbehov beroende på vilken finish ni väljer.

* Ni kanske kan renovera och/eller slipa ett befintligt trägolv. Det är jämförelsevis billigt, svårt att göra om det ska bli riktigt snyggt och har samma underhållsbehov som övriga trägolv, dvs. är beroende på finishen.

Lycka till!

Holger Wästlund

Standard

Jag tycker ni ska titta på Tarketts laminatgol Loft 832 . Det är ett sten/cementmönster som finns i ljus och mörkgrått. Ett bra alternativ om ni inte vill ha klinker. Annars är ett vitlaserat ekgolv fint till köket. Att ha naturek blir för mycket tillsammans med ekköket. Ytterligare ett mycket bra alternativ är linoleumplattor. Dessa finns ju med "klick"montering och ett rutigt golv i ljusgrå och ljusbeige kulör skulle bli riktigt fint. Forbo marmoleum klick. Som kakel föreslår jag Materia i beige 10x10 cm från Golvabia. Lite mjukare än helvitt. En fin platta med lite struktur i . Plocka gärna in 3 små dekorplattor på något strategiskt ställe.

Standard

Vi håller på att planera för ett nytt kök.
    Vi ska lägga in parkettgolv samt byta köksskåp / inredning men har en fundering. Ska golvet läggas under bänkskåpen och i så fall varför?

Standard

Jag skulle lagt golvet först och därefter köksinredningen. Man slipper skarven mellan skåp och golv, dessutom får man ett helt golv om man i framtiden eventuellt tänker byta några skåp eller hela köksinredningen på nytt.
    Jag har just ett exempel på ett ungt par som skall göra om köket i sitt nyinköpta hus. Golvet var endast lagt fram till köksskåpen. En stor merkostnad blev det alltså, när även golvet måste bytas.

Standard

Vi har gått länge och funderat på om vi ska investera i ett nytt kök men det är ju så fasligt dyrt.
    En kollega till sa att varför byter ni inte bara ut luckorna istället och behåller själva stommen. Räcker det att göra det och fortfarande känna att det känns som ett nytt fräscht kök? Hur mycket ungefär sparar man genom att byta luckorna istället för att byta ut hela köket?

Standard

Hej Hutte
    Vi har bytt ut våra köksluckor hemma. Vi lämnade in dom till en målarfirma som lackade om luckorna i en ny färg. Vi passade även på att köpa nya handtag till köksluckorna.
    Vi målade även om taket i köket, det kan jag tipsa om också att göra.
    Tror vi betalade runt 6000 kr totalt och jag tyckte själv köket blev som nytt!

Standard

Det har ju blivit inne med att byta skåpluckor, eller lämna in dem för renovering. Det finns ett antal firmor att välja mellan och vilken behandling som kan komma ifråga beror helt och hållet på av luckan är för material. Om man funderar på att enbart byta luckorna, så är det första man ska kolla givetvis om stommarna fortfarande är fräscha. Om det är det, är det verkligen en billig och smart grej att byta luckor, alternativt lacka om de gamla. Om man sedan byter kakel och eventuellt golv till det så blir köket som nytt. Kanske lite nya fräscha lister också? Kanske en glasskiva istället för kakel.
    Om stommarna däremot känns riktigt fel går det ju alltid att kika på lite billigare alternativ till kök. Det behöver inte vara dålig kvalitet för det. Utställningskök och liknande slumpas ibland bort. Det kan vara ett alternativ. Då stommarna dessutom ofta är av standardstorlek kanske det går att hitta begagnade stommar som ersätter de mest slitna?
    Ljussättningen är också en inredningsdetalj som kan påverka intrycket mycket också, liksom kran, diskho och bänkskivor. Det går verkligen att göra mycket med små medel.
    Det enda som inte ändras blir ju själva layouten på köket, men så länge man är nöjd med det, alternativt kan plocka bort det som inte längre är passande så är renovering klart hett. Miljövänligt och billigt. Semestern är räddad. :-)

Standard

Om du vill ha trägolv sedan försöka målade köksluckor dörrar eller laminerade luckor.

Liknande ämnen

1. Bänkskiva kök
    Av Frida i forum Kök
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-07-17, 20:Jul
  2. Erfarenheter KVIK kök
    Av Puttel i forum Kök
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-27, 13:Jan
  3. Välja golv i kök
    Av Sara@ i forum Kök
    Svar: 1