Resultat 1 till 3 av 3

Standard Montera fönster på bärande vägg

Jag vill montera ett halvcirkel-fönster på ena väggen i mitt vardagsrum. Det visade sig att väggen är bärande så frågan är om jag måste jag avlasta tyngden från taket innan jag tar upp ett hål för fönstret?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Om du gör ursparingen mellan takstolarna och inte större 0-90cm ska yttervägen kunna ta upp taklasterna. Men du får tänka på att ytongen ovanför fönstret blir självbärande och blir föntret så högt att det bara blir ett eller två skift kvar och beronde på om ytongen är murad eller limmad ( limm. är starkare tar upp dragkraffter bättre) kan det lätt bli sättning med sprickbildning, ett halvcirkelformat fönster med dito ursparing blir starkare än ett rakt fönster så där har du en för del, annars får du lägg in ett vinkeljärn i smyggens överkant.
    Till detta arbete krävs en bygganmälan och ibland beroende på hur nära det är till grannar byggglov, är det för nära grannen krävs högre brandklass på fönstret.
    Leif

Reg.datum
    b 2009

Standard

Det krävs alltid bygganmälan eller bygglov, för insättning av nytt fönster..
    Leif.

Liknande ämnen

1. Riva bärande vägg
    Av Wille i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 06:May
  2. Montera downlights utomhus
    Av Matilda i forum Belysning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 20:Mar
  3. Montera köksskåp på gipsvägg
    Av Gurra i forum Byggmaterial & byggteknik