Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bastulavar

Standard Bastulavar

Ska snart sätta upp bastulavar i min bastu, men hittar ingen snygg och praktisk konstruktionslösning att "inspireras från"

Lavarna ska tillverkas i ASP med fullånga bräder (=180 cm långa) och laven kommer att bli ca 60 cm djup. Jag planerar att skruva 2" x 3" reglar i väggarna
    Efterlyser alltså tips på hur man på bästa sätt löser ex.vis uppregling av själva laven.

Standard

Hej!
    60 cm djup verkar vara litet av ett standard mått på lavarna. Själv hade jag tänkt bygga en av dem 90 cm djup. Avser nämligen att kunna lägga en madrass på dem och ha som extra bädd till våra ungdomar. Vår bastu finns på vårt sommar ställe och det är ständig brist på sängplatser. Själv tänker jag också använda 2" x 3" till reglar i väggarna. Jag tänkte ha 60 cm mellan reglarna på lavarna och tvär liggande "slå" både på sidorna, bak och framkant. Den främre tänkte jag skulle bli mer synlig så det blev skönt för benen. Den undre laven får bli ca 50 cm. Funderar även på att göra en fristående bänk som går i vinkel till de övriga. Är inte klar över det "bygget" ännu. Är det någon som har ngt förslag?l

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Lagnskog!
    För att få rörliga och löstagbara lavar brukar jag tillverka dem på följande sätt. Bygg en ram av 28-34x95mm furu. framsidan ska vara ca: 35mm längre på båda kortsidorna ( för att täcka upplags regeln som du monterar på väggen) lägg två eller tre tvärslå på lämpligt c/c avstånd . de kan vara 45x45mm under dessa lägger du en 15x70mm upplagsbräda som lim skruvas mot långsidorna (34x95). Därefter monterar du sittbrädorna låt första brädan rå utanför ramen 2mm på framsidan och ca:35mm på kort sidorna, skruva under ifrån så du inte bränner skinkorna. Du behöver bara en upplagsregel på kortsidorna ingen på långsidan, bekväm sitt brädd är 45-55cm understa laven kan du göra i vilken bredd du vill eftersom den är skjutbar på och losstagbar vid rengöring osv.
    Leif

Standard

Hej Leif!
    Tusen tack för bra råd! Ska genast ta dessa till mig. Självklart är det ju med skruvarna och "skink värmen". Hade inte tänkt så långt, men Du har så rätt. Är det nödvändigt med Hibachi trä ( kan ha stavat fel men det går nog att förstå ändå) till lavarna? Tänkte på "skink värmen". Förmodr att det är bra mkt dyrare och kanske vanligt virke blir inte blir så mkt varmare.
    Langskog/Ann Kristin

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Langskog/AnnKristin
    det går bra med gran och furu med det är svårt att få dessa så kvistrena som möjligt oh kvistarna blir lika varma som skruvarna och då är vi ju där igen, så Hibachi är att föredra, lycka till
    Leif

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare