Resultat 1 till 5 av 5

Standard Installera jordfelsbrytare

Jag bytte ut en elkassett i centralen tänkte samtidigt passa på att installera en jordfelsbrytare. Sagt och gjort, så gjorde elektrikern men när elen slogs på löset den ut direkt. Elektrikern konstaterade att det var 7 säkringar som den bröt för. Själva felsökningen skulle bli jättedyr så det blev ingen jordfelsbrytare installerad.
    Vi har köpt huset för 7 år sedan så frågan är om man kan åberopa dolt fel i detta fallet?

Reg.datum
    b 2008

Standard

Tänk på att det är du som är innehavare av elanläggningen i ditt hus. Du ansvarar för att elanläggningen är rätt utförd och kontrollerad med jämna mellanrum. Det går inte att avgöra utan närmare kontroller vad som gör att jordfelsbrytaren löser ut. Jag tycker du ska låta utföra en EIO Eltest, www.eio-eltest.se, för att få reda på felet eller felen. Man måste göra en isolationsmätning för att avgöra i vilken eller vilka gruppledningar som läckström finns. Felet behöver inte ligga i din fasta elinstallation. Det kan mycket väl bero på någon ansluten produkt t.ex. varmvattenberedare, tvättmaskin.

Standard

Jag bor i ett hus med ojordade uttag. Kan man sätta i jordfelsbrytare i de ojordade uttagen. Får det nån effekt?

Standard

Ja det fungerar alldeles utmärkt, alla bör göra det oavsett om du har ojordade uttag.

Gäst Gäst

Standard

Har aldrig varit med om att man har en elkasset i centralen, varför har man det?

Liknande ämnen

1. Installera golvvärme själv
    Av Ronaldo i forum Golvvärme
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 21:May
  2. Installera spotlights själv?
    Av Fidde i forum Belysning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 12:Jan
  3. Installera centraldammsugare?
    Av DetBlommar i forum Inredning
    Svar: 4