Resultat 1 till 5 av 5

Standard Läckage efter montage av duschblandare

Hej har en lite fråga. Jag har monterat en duschblandare i mitt badrum som vi renoverat.
    Har använt dold anslutning.

Jag har monterat blandarfäste och blandare.
    Jag har kopparrör 15 mm och 160 cc. Rören är väl förankrade så de går inte att rubba.

Jag kapade rören så att de sticker ut 17 mm enligt beskrivningen till blandarfästet. Monterade gummimembran som följde med fästet samt fästet och därefter de hylsor fom följde med för 15 mm's rör. Har också satt i stödhylsor.
    Monterade blandaren och dragit åt.

Nu visar det sig att det läcker lite vatten på kallvattenssidan längs kaklet. Har inte sett exakt varifrån det börjar rinna.

Nu till min fråga. När jag kapade rören använde jag en rörkapare. En sådan man skruvar åt och snurrar och sruvar åt och snurrar tills röret är av. När jag gjorde detta så hade den en tendens till att gänga sig lite så att jag fick lossa och börja om ett par ggr. Nu är jag alltså orolig att jag har skadat röret ngt och detta är orsaken till att det läcker. Om det är så är det endast ngn 1/2 - 1 mm in på röret (alltså precis i ytterkant). Detta är alltså min oro att det beror på detta. Jag vet således inte.

Någon som kan kommentera detta, och berätta om det skulle kunna vara så och vad jag i så fall skall göra om jag inte kan få det tätt ?

/Kjell

Standard

Det ska inte kunna vara den lilla skadan som orsakar läckan om det är ytterst på röret,klämringen tätar längre in.Om du har ett blandarfäste som är demonterbart typ mora skulle jag prova att ta bort det och ta en skiftnyckel och sätta på röret dra åt och snurra om det ev.är lite ovalt.Om det inte går att dra mer.Annars brukar det funka att dra på gängtejp på blandarens gänga.

Standard

Citat Ursprungligen postat av rörmokaren Visa inlägg
    Det ska inte kunna vara den lilla skadan som orsakar läckan om det är ytterst på röret,klämringen tätar längre in.Om du har ett blandarfäste som är demonterbart typ mora skulle jag prova att ta bort det och ta en skiftnyckel och sätta på röret dra åt och snurra om det ev.är lite ovalt.Om det inte går att dra mer.Annars brukar det funka att dra på gängtejp på blandarens gänga.
    Ahh! Du är en klippa. Detta var precis vad jag ville höra.
    Ok. Det kan faktiskt vara så att röret kan vara lite ovalt med tanke på att jag försökte dra åt lite på rörkaparen när jas snurrade runt eftersom den försökte gänga sig in. Detta med att använda skiftnyckeln för att får röret runt låter ju som en bra ide. Kan man få bort konan som sitter på röret? Sitter den inte fast ?

Gäntejp har jag ju gott om.
    Åter igen tack för ditt svar. Skall hem och testa detta direkt.
    /Kjell

Unhappy

Hur gick det för dig fick du loss konan på röret, är väldigt intresserad då jag sitter i samma sits med mitt blandarfäste, skulle behöva få loss fästet och se om mitt rör är skadat då det läcker lite på samma sätt som du beskrivit.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fredrik555 Visa inlägg
    Hur gick det för dig fick du loss konan på röret, är väldigt intresserad då jag sitter i samma sits med mitt blandarfäste, skulle behöva få loss fästet och se om mitt rör är skadat då det läcker lite på samma sätt som du beskrivit.
    Ja då. Det var egentligen inget problem. Skruvade av blandaren. Tog försiktigt bort konan med en liten rörtång.och inspekterade röret som inte var skadat på något sätt. Men tog en liten modelfil för metall och filade av eventuella grader. Satte dit en ny kona och monterade ihop allt med gängtejp.Det blev hur bra som helst. Jag drog först åt lagom ordentligt, slog på vattnet. Det rann lite, drog åt lite till och lite till. Sedan slutade att sippra. Så jag var nog för feg att dra åt.

Lycka till och hoppas att du får i ordning på det.
    /Kjell

Liknande ämnen

1. Skötsel pelargoner efter vintern
    Av Helene i forum Utomhus
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 05:Mar
  2. Renovera källare efter vattenskada
    Av Danne i forum Fukt, radon & mögel
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 16:Mar
  3. Rör genom vägg för duschblandare
    Av Chelsea i forum Badrum