Resultat 1 till 2 av 2

Standard Vilken form av arrende?

Jag har en tomt men brevid min tomt finns en stor markägare som äger en mycket stor yta land. Jag har frågat han om han vill sälja en bit till mig men önskar istället arrendera ut marken till mig. Vilken slags arrende ska jag ha i mitt fall och vad finns det för olika former att välja bland?

Standard

Villaägarna har ett bra dokument kring detta.

Det finns i Jordabalken fyra former av arrende. Vilken form ni ska använda er av beror på vad den mark ni vill arrendera ska användas till. Har ni för avsikt att uppföra ett boningshus kan ni skriva ett avtal om bostadsarrende. Det är en arrendeform som typiskt sett används när fritidshus uppförs på annans mark. Ska ni ha en förvärvsverksamhet vilken kräver möjlighet t att uppföra eller bibehålla en eller flera byggnader och verksamheten inte är att se som jordbruk, kan Ni skriva ett anläggningsarrende. Exempel på anläggningsarrenden är kiosker, bilverkstäder och andra verksamheter som bedrivs i egna byggnader på annans mark. För jordbruk på arrendeområdet är det lämpligt att upprätta ett jordbruksarrende. Jordbruksarrende är samlingsnamnet för den arrendeform som används när jord upplåts för brukande. Sista arrendeformen är lägenhetsarrende och används när ingen av de andra arrendeformerna är tillämpliga. Ett lägenhetsarrende kan alltså användas till en massa olika ändamål t.ex. för parkeringsplatser, upplag och koloniträdgårdar. Eftersom Ni i detta fall varken ska bygga ett boningshus eller ha någon förvärvsverksamhet på ert arrendeområde, kan bostadsarrende och anläggningsarrende räknas bort. Ni har för avsikt att odla jorden men eftersom det är för hobbyeller husbehovsodling är det inte heller lämpligt med jordbruksarrende. Slutligen finns det bara en arrendetyp kvar och således är det ett avtal om lägenhetsarrende Ni ska använda.

Liknande ämnen

1. Vilken sticksåg ska jag välja?
    Av Karl i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-13, 14:Nov
  2. Måla fönster -vilken färg?
    Av AndersFrediksson i forum Måla & tapetsera
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 05:Jan
  3. Arrende
    Av Husmusen i forum Förklaringar av ord och begrepp
    Svar: 0