Resultat 1 till 5 av 5

Standard Fönster immar igen

Min uppvärmning i huset är en accumulatortank i kombination med antingen sol eller en vedpanna.
    Problemet jag har är att jag får problem med fönster som immar igen, jag har golvvärme installerat.
    Vilken är den bästa lösningen för att åtgärda detta? Kan jag sätta in elradiatorer under fönstren för att få bort imman?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Var immar det igen på insidan eller mellan fönsterglasen?
    Det är vanligt att man får imma mellan fönsterglasen, det ska vara enluftspallt mellan fönsterbågarna, om det har målats nu eller engång i tiden är det vanligt att de har "klibbat "i hop eller att man monterat tätngslist istället för dammlist, det ska vara en springa och fri vent. prova.!

Är det på in sidan? vilket ofta kan förekomma när man har golvvärme eller annan uppvärmning där man saknar radiator under fönstret, då möter varmluft med högre luffuktighet den kalla glasytan
    avkyls och imma bildas, med radiatorer under fönstren får man luftrörelser (varmlufft stiger ) som sammtidigt tar med sig kalla luften och eller kondensen.

Leif

Reg.datum
    b 2009

Standard

Ett fuktprov gör du enkelt med att lägga en plastbärkasse elle dy. och en bok över kolla efter ett dygn och såv. är det en mörk fläk som känns fuktig då är inte BTG uttorkad. vänta!

Standard

Tack för svaren, det är på insidan av fönstrena det immar igen så det blir till att investera i radiatorer.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Det är ju synd om du måste sätta in radiatorer såvida du inte kan koppla dem på golvvärmen, med el radiatorer så förlorar du lite av iden och kostnaderna ökar. Jag är allergisg mot fläktar som drar ström och med tiden för ett jäkla ovässen, men takfläkt (gillar jag inte) är ju lite modernt och får lufften att cirkulera bättre,
    prova med någon fläckt, kanske har du en till bilen eller exttra flläkt prova utan värme bara cirkulation,ha inte långa gardiner över fönstren de hindra cerkulationen, kolla temperaturen på fönstret kontra rummmet så förstårdu effekten.
    Leif

Liknande ämnen

1. Tätning av fönster
    Av Jonny i forum Fönster & dörrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 06:Mar
  2. fönster i grunden?
    Av Tina i forum Fönster & dörrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-01, 18:Mar
  3. Runt fönster
    Av Conny i forum Fönster & dörrar