Resultat 1 till 6 av 6

Standard Pellets eller luft/vattenvärmepump?

Jag ska köpa en 1½ plansvilla på 126 kvadrat som är byggd på torpargrund.
    Det är vattenburen elvärme och finns en kamin i vardagsrummet. Vilket är det bästa allternativet till att byta den vattenburna elvärmen? Har kikat på luft-vattenvärmepump alternativt pellets.
    All hjälp från forumet uppskattas!

Standard

Om du bor i södra Sverige kan en luft-vattenvärmepump vara det bästa alternativet. Om du eldar i kaminen när det blir kallt ute så kan du få ett totalt sett bra system.

Standard

Hej

Skulle ge dig tipset att en modern pellets panna är ett väldigt bra köp... pellets kamin är bra men för mycke jobb för lite värme

En värmepump är oxå ett bra alternativ, lätt skött och med dagens el priser oxå prisvärd.
    Jag tror inte sverige har råd att hålla så låga el priser mycke längre, om man tittar på övriga europa så ligger dom på 2-3 kr/kW, i dom länderna är flis&pellets mycket mer vanligt är värmepumpar eftersom det inte lönar sig lika mycke med så höga el priser

Så mitt förslag är en modern helautomatisk pellets panna, den har längre livs längd än en värmepump dessutom

Standard

Så mitt förslag är en modern helautomatisk pellets panna, den har längre livs längd än en värmepump dessutom
    Vad innebär egentligen en helautomatisk pelletspanna? Hur fungerar det praktiskt?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Bergvärmepump är nog det bästa till ett stort hus med 2 våningar, relativt billigt installation ca:150 000kr
    beronde på pump och borrdjup, Pellets är bra men fordrar mer skötsel och utrymme vi vet inte vad ellen kommer att kosta men inte heller vad pellets kommer att kossta, med fler anläggningar installerade kommer nog priset att följa efterfrågan.
    Bergvärmen har mindre underhåll och sköter sig själv med vanligt underhåll.

Kolla isolering av tak, väggar och golv där kan du tjäna pengar, tak är offtast lätt att tillägsisoleraoch ger bra vinst på insatt kapital.

Leif

Standard

Hej igen!

Svar till micke: Den har automatisk påfylllnad av pellets till pannan från pelletsförådet, sotning och tändning av pellets är oxå automatiskt osv.. listan kan göras lång
    Jag köpte en för ett halvår sen och det enda jag gjort är att jag tömt ask lådan en gång...

Jag räknade ut min troliga års förbrukning och byggde ett pelletsförråd som är tänkt att räcka ett år. så man kan säga att jag har minimal skötsel av pannan, det enda jag behöver göra är alltså att tömma ask lådan 2-3 ggr/år och beställa pellets en gång/år

Annat som ingår är
    Lambda system (Ställer in syrevärdet för att få maximal förbränning och rätt temp på rökgaserna)
    Ute och inne temps styrning
    GSM Övervakning - Skulle det hända nåt får jag ett sms till telefonen där det står vad som är fel
    Pannan styr temperaturen inne i mitt hus som är inställt på 20 grader och i garaget 15 grader
    den kan alltså styra två olika kretsar samtidigt
    100% bakbrands säker (ingen sprinkler behövs)
    mm.. jag är iaf otroligt nöjd

Sen svar till det Leif

Om du har ett stort hus så kan jag garantera att en värmepump inte är det bästa alternativet
    För att: Dagens beräkningar så behöver man två borrhål om huset är över 150m3, genast 50 000 dyrare
    När det blir kallt så behövs tillskotts energi från elpatronen
    En värmepump kan inte producera varmare vatten än 65 grader utan elpatron (när det var -25 grader i vintras så var min framlednings temp 76) extrem fall, men ändå...
    Livslängden på en värmepump är betydligt kortare än en ved pellets eller flis panna

min teori är att el priserna kommer höjas inom några år, både i tyskland och österrike är el priserna uppe i 2,70kr/kW och pelletsen är billigare än i sverige fast dom knappt har nå träd om man jämför med oss

VD för e on sa: varför ska vi sälja el i sverige för 1kr/kW när vi minst får det dubbla i tysland?

Det kan man ju fråga sig.....

Liknande ämnen

1. Bergvärme eller luft/vatten värmepump?
    Av Nancy i forum Värmepumpar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-29, 09:Sep
  2. Innedel luft-luft värmepump
    Av Holla i forum Värmepumpar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 06:Feb
  3. Kamin och luft/luft värmepump
    Av L-G i forum Värmepumpar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 09:Jan
  4. Pellets