Resultat 1 till 7 av 7

Standard Bänkskiva av marmor

Nu är det dags att välja bänkskiva till köket och jag har blivit lite förälskad i marmor.

Hos några tillverkare jag har pratat med säger dom att det blir fläckigt av i princip allt utom vatten och är i princip omöjligt att hålla snyggt om man inte är försiktig för att detta är en porös stensort. Dom rekommenderar istället granit om man vill ha natursten.

Någon här som har erfarenhet av en bänkskiva i marmor?

Standard

Jag har ingen egen erfarenhet av marmor som bänkskiva men jag har haft gamla fönsterbänkar i marmor och där såg jag ofta ringar efter blomkrukor där man spillt vatten, det var jättesvårt att få bort dessutom. Så om det gäller marmor bänkskivor också så är det inget bra alternativ men man kanske ytbehandlar bänkskivorna på annat sätt??

Reg.datum
    b 2008

Standard

Vi hade en bänkskiva i marmor i vårt gamla semesterhus i Spanien och det var faktiskt inga problem med fläckar och liknande. Visserligen var det en bänkskiva som gick i mörk färg, kan tänka mig att det är värre med de ljusare nyanserna.
    Ett annat problem med bänkskiva i marmor är priset, de är väldigt dyra i Sverige.

Standard Mer om val av bänkskiva

Både marmor och granit är relativt dyrt. Båda bör i allmänhet intalleras av proffs. Granit är troiigen mindre känsligt för fläckar än ljus marmor.

Lycka till!

Holger Wästlund
    Senast redigerat av Admin den 2009-03-13 klockan 15:Mar. Anledning: Egenreklam

Standard

Vi håller på att göra om vårt kök och har funderat kring att ha en marmorskiva på själva köksön.
    Har letat runt men det är svårt att hitta företag som säljer detta samt priser.
    Finns det någon här som kan ge mig lite tips vore jag tacksam!

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Lisbeth!
    Se i telefonkatalogen, kolla efter sten, kakel keramik och eller marmor produkter, kökssäljare saluför bänkskivor av marmor, Bejer, Krauta med fler, Norrköpingsstenindustri är specialester.
    Då jag inte vet var du bor, kan jag inte hjälpa dig närmare, lycka till i ditt sökande .
    Leifjuno

Standard

Vi kollade runt förra året efter marmorbänkskiva , jag tror vi fick priser mellan 2000-3000 kr för en skiva i storleken 1m x 0,6m ungefär.
    En marmorskiva skall helst impregneras också för att förhindra fläckar mm.

Det slutade med att vi valde bort materialet och satsade på granit istället som enligt leverantören är mer lämpligt som köksbänk.

Liknande ämnen

1. Bänkskiva kök
    Av Frida i forum Kök
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-07-17, 19:Jul

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare