Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vitt trägolv

Standard Vitt trägolv

Jag har sett vita trägolv i många reportage på sistone. Det ser riktigt snyggt ut tycker jag.
    Vilken typ av trägolv lägger man på ett parkettgolv från 60-talet - går det lägga trgolv över den gamla parketten? Hur målar man det bäst?

Reg.datum
    b 2008

Standard

Jag vill inte rekomendera att du lägger något trägolv på en parkett. Det är säkrast att först ta bort parketten för att sen lägga ett nytt trägolv.Trä lever och rör sej och två lager på varandra kan det bli mycket ljud i. Jag tycker att vitlaserade furuplankgolv där man fortfarande anar träådringen är väldigt fina.

Som alternativ kan du slipa av ditt parkettgolv och täckmåla det vitt. Det blir ju inte "plankgolvs-mönster" då vilket är det man ofta ser i reportage när det är vitmålat men ett prisvänligare alternativ än att riva ut och lägga in nytt.

Standard

Jag tycker också att vita trägolv är jättefina men hur blir det i verkligheten..tänker då på först och främst att smuts borde synas bättre?
    Jag vill inte ha ett laserade golv dock utan heltäckande, hur gör man för att måla det efter man slipat om parketten?

Standard

För er som ska lägga nya golv så rekommenderar jag ett furugolv som grund. Gärna av lite bättre kvalitet och bra bredd på plankorna. Titta på "tilje" golv från Junkers.
    Är golvet målat med en bra golvfärg för ändamålet är det lättare att underhålla än ett golv som inte är målat, så detta ska du inte oroa dig för.

Standard

Det ser ju jättesnyggt ut i heminredningstidningarna men överhuvudtaget är ju vita golv jättesvåra i praktiken, om man inte älskar att städa och dammsuga vill säga. Ett heltäckande vitt golv kommer att se smutsigt ut tyvärr.

Liknande ämnen

1. Knarrande trägolv
    Av Danielst i forum Golv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 12:Apr
  2. Flytspackla trägolv
    Av AlbinW i forum Golv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 06:May
  3. Ek i köket eller vitt kök?
    Av LinaKarlsson i forum Kök
    Svar: 1