Resultat 1 till 8 av 8

Standard Betongpannor eller tegelpannor?

Ska till våren lägga om taket tänkte jag men jag vet inte vad jag ska välja, betongplattor eller tegelpannor?
    Har förstått att betongplattor är lite billigare men vilken är i så fall tegelpannans fördel?
    Tacksam för svar!

Reg.datum
    b 2008

Standard

Här är mina synpunkter på betongpannor (som jag själv har)

Fördelar med betongpannor:
    - De är starkare,
    - Oftast finns ett större färgutbud
    - Flexibelt läktavstånd
    - Billigare

Nackdelar:¨
    - Tyngre vid läggning
    - Kan bli mossbevuxna på skuggsidan.

Standard

Kanske t o m lättare, de väger i regel lite mindre än betongpannor
    Jämför man vikten per kvadratmeter är skillanden ytterst liten. Ett regnvått tegeltak kan t o m bli tyngre än betong då lertegel suger åt sig vatten. Håller ett tak för tegel så håller det för betong.

Standard

Det är oftast en estetisk fråga. Tegel håller längre men kostar mer. 9 av 10 takpannetak som läggs idag är betongpannor

Reg.datum
    b 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jox Visa inlägg
    Det är oftast en estetisk fråga. Tegel håller längre men kostar mer. 9 av 10 takpannetak som läggs idag är betongpannor
    ......pga kostnaden, betongpannor är otroligt mycket billigare än riktigt taktegel. Trots att vi har betongpannor på vårt tak, så tar jag mej friheten att ha en åsikt: taktegel är äkta vara!!!
    Vi ska byta ut våra betongpannor mot antingen riktigt taktegel eller dubbelfalsat plåttak. Båda alternativen blir dyra - allt beror på vilket material vi väljer att klä fasaden med (lärkträ eller puts).

Standard

Kostnaden är en del i det hela men tegelpannor passar inte alla hus. Bor man i ett villaområde från 70-talet där alla andra villor runt om har betongpannor är det inte säkert att det smälter in i kvarteret. Byter man färg på taket krävs bygglov av kommunen.

På äldre hus, skånelängor, skolbyggnader för början av 1900-talet så finns det inget vackrare tak än ett riktigt tegeltak.

Standard

Här finns lite bilder på en takrenovering av en gammal skånelänga. Tegeltak såklart!

http://www.facebook.com/media/set/?s...1&l=dd3e1ab462

Standard

Helt klart så är Lertegel starkare och dessutom blir det bara vackrare med åren, men... problemet för många är att pappen och läten inte håller måtten....
    Oftast så blir pappen gammal skrumpen, liksom smular sönder, och träläkten ruttnar med tiden....
    Visst kan man lägga om ett tegeltak i framntiden... men det känns ibland lite galet....
    Nu har det kommit en del andra pappsorter, hur dom håller i det långa loppet vet man väl inte riktigt än, men dom är riktigt bra att lägga och känns verkligen kvalitet.
    RAW är en tillverkare, och Trebolit en andra....
    Det brukar vara 27 kvm rullar... typ alltså 107 bredd och 27 meter långa...
    Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse!

Liknande ämnen

1. Jordvärme eller bergvärme?
    Av andy_maniac i forum Värmepumpar
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-09-21, 14:Sep
  2. Bergvärme eller pelletskamin?
    Av TobbeBlom i forum Värmepumpar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-06, 23:Feb
  3. Spånskiva eller plywood?
    Av Carin i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 1