Resultat 1 till 2 av 2

Standard Frågor jordvärmepump

Jag har en jordvärmepump som går som en klocka trots att den installerades för 17 år sedan! Men jag är fullt medveten om att dagen då det är dags att byta närmar sig men jag har några frågor som jag hoppas någon kan svara på.

1. Jag ninns ej vilket medium den cirka 300 m långa slangen är fylld med, men jag förmodar att man numera använder miljövänligare alternativ. Kan jag, när pumpen slutligen havererar, ansluta en ny till samma slang?

2. Är dagens jordvärmepumpar trots miljövänligare medium effektivare än en som tillverkades för mer än 20 år sedan? Det handlar om en gammal fastighet med en boyta på ca 160 kvm och jag måste i dag komplettera med olja på vintern. Varmvattnet blir aldrig mer än max 40 grader.

3. Ju kallare det är ute, desto effektivare tycks pumpen vara. Vad kan det bero på?

Mvh Urban

Standard

Det är med all säkerhet glykol i slangen idag,nu använder man sprit blandat med isopropanol.Man kan köra med glykol med dom nya pumparna om man inte vill byta det som finns i slangen.Att du måste använda olja på vintern är förmodligen för att du har för lite slang eller en för liten pump.Rätt dimensionerat ska du på sin höjd behöva lite eltillskott när det är som kallast.När du byter sen måste du förmodligen gräva ner mera slang eller borra ett hål som komplement.Varmvattnet verkar ju extremt dåligt,dom nya brukar iallafall hålla närmare 50 grader och sen går eltillskottet in ungefär(ställer man in som man vill)var 14:e dag och kör upp tempen för att det inte ska bli legoinella i beredaren.En värmepump jobbar alltid som bäst när den går mycket så när det är kallt ute går den mycket och jobbar bra.

Liknande ämnen

1. Frågor om objektsbeskrivningar
    Av Veldan i forum Köpa & sälja hus
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-21, 16:Dec

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare