Resultat 1 till 3 av 3

Standard Renovera köksbänk

Har nyligen målat och tapetserat om, lagt in nytt golv och bytt vitvaror i mitt kök i mitt hus från 1964. Men vad gör jag med köksbänkarna? De är i oljat trä, troligen teak. Det känns onödigt att byta dem för det stämmer tidsmässigt med inredningen, men de känns inte fräscha. Vad kan man göra - slipa eller ...? Jag skulle vilja ha dem så mörka som möjligt, gärna i svart.

Standard Behåll bänkskivan av trä

Det är klart att du ska behålla träbänkarna. Dels säger du att de känns rätt tillsammans med omgivningen, dels kan underhållna träbänkskivor vara väldigt vackra. Men de fordrar en del underhåll.

Det verkar som om du ska slipa ner dem för att de ska kännas fräscha. Gör då så här:

Tvätta dem ordentligt med en Scoth svamp. Använd vatten och ev. lite diskmedel. Torka dem ordentligt.

Slipa med rätt så finkornigt sandpapper.

Häll ut lagom mycket inomhusolja på bänken. Om du vill ha mörka bänkskivor så kan du ta mörkt färgpigment i oljan. Sprid ut oljan med en pensel eller ännu bättre med en trasa. Låt oljan sugas in i bänken under en halvtimme och torka därefter av den oljan som inte sugits in.

Upprepa samma procedur om någon dag eller så. Och därefter 1 - 2 gånger/år. Tänk på att en oljeindränkt trasa kan sjävantända så spola trasan i vatten efter att du är klar.

Lycka till!

Holger Wästlund

Standard

För att få dem svarta behöver du lägga på en bets och det är nog bästa sättet för att få dem att kännas så "nya" som möjligt. Det finns en bets som heter Zar träbets där du kan välja kulör 123 morrish teak, eventuellt två strykningar för att få det riktigt mörkt. För att det sen ska hålla sej i köket bör du nog lägga en matt lack ovanpå. Prova på en undanskymd bit först så du ser att du blir nöjd med resultatet. Lycka till med att renovera kök!

Liknande ämnen

1. Renovera krypgrund
    Av Zeth i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 19:Jan
  2. Renovera badkar
    Av Malin i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 15:Dec
  3. Renovera lister?
    Av timme i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 0