Resultat 1 till 9 av 9

Standard Bergvärme eller luft/vatten värmepump?

Hej, vi har köpt ett hus för ca 3 år sen med oljepanna, som nu måste bytas ut till något annat mer effektivt.
    Vi vet inte vad som är bäst, borra eller luft/vatten värmepump? Huset består av 2 våningar á 115kvm (nedervåningen är en inredd källare), och vi är 2 vuxna och 2 barn. Det sista året har vi förbrukat 2,6 kubikmeter olja.
    Vi har något system som flyttar luften mellan rummen via massa ventiler.
    Hoppas att jag kan få ett gott råd på vägen med den infon jag lämnat

Standard

Frågan är svår att svara på men här är några frågeställningar ni bör ställa er:

• Kommer våra barn att bli tonåringar och bosätta sig i duschen?
    • Bor vi övre Norrland eller i södra Skåne? - i det senare fallet fungerar uteluft bra.
    • Finns det bra berg i närheten - på rimligt djup?
    • Har vi radiatorer som är brännheta när det är kallt ute? - då är nog berg eller luft/CO2 bäst.
    • Tänker vi bo kvar länge, eller ligger huset på en värdefull tomt? -då kan bergvärme vara bra.
    • Tänker vi bygga ut? – välj hellre bergvärme då.

Jag rekommenderar att ni vänder er till några värmepumpförsäljare nära er och begär in offerter på både luft och berg. Många säljer ju både berg och luft – och de har ingen anledning att ”lura” er.

Reg.datum
    b 2008

Standard

Med 230 kvm att värma känns bergvärme befogat om ni har praktisk möjlighet.
    Bergvärme är effektivare än luft-vatten så din energikostand blir lägre med bergvärme. Hur mycket lägre beror ju bla på vart du bor i Sverige.

Luft/vatten värmepump är mer underhållskrävande än bergvärme och därmed så trasslar de mer och även har kortare livslängd.

Standard

Jag har ca 10 års erfarenhet av bergvärmepumpar och det finns enligt mig inget annat att jämföra med om man inte har gratis ved och orkar hålla på med det. dom nya Co2 pumparna som kommit har jag också monterat men dom är inte lika effektiva på långa vägar, dom ger inte lika bra värme varmvatten funkar bra men det innebär eltillskott. Hade en kund som kom in och stoppade sin borrning när den pumpen kom sen läste han på om den och kom snart tillbaka och ville borra iallafall.

Standard

Tack för era tips! Det lutar åt bergvärme helt klart.
    Rörmokaren du verkar ju ha järnkoll på detta med pumpar. Vilken är enligt din erfarenhet den bästa (i förhållande till pris) bergvärmepumpen?

Standard

Jag skulle helt klart satsa på IVT,dom är klart störst på marknaden och har hållt på längst av alla. Dom kan vara lite dyrare men det är värt pengarna.dom är mycket mer användarvänliga dessutom. När jag monterar tillexempel CTC eller NIBE får man spader bara av att fatta alla koder och skit istället för att som IVT där det står på ren svenska vad som händer.

Standard

Skall eventuellt investera i luft-vatten värmepump men har en fundering.
    Har placeringen av värmepumpen någon betydelse för drift och / eller besparing?

Standard

Har du redan oljepanna så kommer du billigast undan genom att installera en pelletsbrännare.
    Ska du ha huset kvar länge så kan du nog tjäna in den stora kostnaden för bergvärme om elpriserna inte stiger alltför mycket. Har du låg framledningstemperatur så att du slipper bygga om värmesystemet? Kan bli dyrt också.
    Ska du sälja inom 6-7 år får du knappast igen pengarna genetemot pellets. Gör en ordentlig kalkyl och ta med låneräntan för bergvärmen. Titta på hela elpriset inkl. skatter och överföringsavgifter.

Standard

Placeringen av luft/vatten-värmepumpen har ingen större betydelse förutom när det gäller avståndet till inomhusmodulen/elpannan. Detta avstånd bör hållas så kort som möjligt för att undvika värmeförluster.

Liknande ämnen

1. Jordvärme eller bergvärme?
    Av andy_maniac i forum Värmepumpar
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-09-21, 14:Sep
  2. Kamin och luft/luft värmepump
    Av L-G i forum Värmepumpar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 09:Jan
  3. Värmepump
    Av Husmusen i forum Energitermer
    Svar: 0