Resultat 1 till 3 av 3

Standard Anpassning av rör dimension för ventilation i badrum

Vid renoveringen av vårt badrum, skall vi montera en flätk. Det blir en fuktstyrd med timerfunktion utan kallrassskydd.

Den befintliga ventilationen har en större dimmention än vad fläkten har idag. Jag har sätt att det finns plattor som man kan motera för att täcka över, så att man kan montera de nya fläktarna. Detta har både Pax och Fresh. Det var vår första tanke att använda en sådan platta. Vad jag förstår så monterar man en sådan utanpå kakel innan montage av fläkten.

Jag funderar nu på om man inte kan göra hålet mindre genom att stoppa i en bit rör, som finns att köpa som tillbehör till fläkten, och täta med exempelvis gipsspackel runt så att man får tätt. Eventuellt kanske man lägger fuktspärren in så att man blir säker.

Är detta en bra ide tror ni?

/Kjell

Standard

Jag ser inga problem med att lägga in ett mindre rör och täta. Antar att det är detta röret du menar: http://www.pax.se/html/flaktar/fakta_vaggror.html
    Då hålet sitter uppe i taket tror jag inte du behöver vara så orolig för fuktspärr men o andra sidan varför inte, det kostar ju dig inte så mycket tid att lägga lite fuktspärr.

Jag har själv funderat på att köpa en sådan Pax-fläkt, du kan väl berätta hur nöjd du är när du kört den ett tag..!

Standard

Citat Ursprungligen postat av Byggarebob Visa inlägg
    Jag ser inga problem med att lägga in ett mindre rör och täta. Antar att det är detta röret du menar: http://www.pax.se/html/flaktar/fakta_vaggror.html
    Då hålet sitter uppe i taket tror jag inte du behöver vara så orolig för fuktspärr men o andra sidan varför inte, det kostar ju dig inte så mycket tid att lägga lite fuktspärr.

Jag har själv funderat på att köpa en sådan Pax-fläkt, du kan väl berätta hur nöjd du är när du kört den ett tag..!
    Helt riktigt precis ett sådant rör tänkte jag mig. Jag lägger in det i det befintliga hålet. Använder Gipsbruk (eller om det heter gipsspackel), och tätar runt om så att det blir tätt och fint.

När jag ändå lägger fuktspärren, så varför inte täta in en bit. Jag tänker att fläkten kommer att transportera fuktig luft (hela poängen med fläkten).

Tack för ditt svar.

/Kjell

Liknande ämnen

1. Ventilation bastu
    Av Bengan i forum Ventilation
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-19, 16:Feb
  2. Försäkring - läckande rör
    Av Puttel i forum Försäkringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 21:Dec
  3. Ventilation