Resultat 1 till 11 av 11

Standard Isolera vinden

Behöver ha tips på metod när jag ska inreda vår vind.
    Har valt 45x45 som glesläkt och har tänkt att isolera 45 mm mellan dom.

Hur hindrar man isoleringen från att trilla ned innan man fått fast panelen?

Standard

Jag använde snöre. Du kan skära isoleringen någon centimeter bredare än mellan glesen så den hålls på plats under tiden du drar snöret.

Finns åven montageband att köpa, exempel

Standard

Hur mycket kan jag spara på att isolera om på vinden? Idag finns det 15 cm kutterspån och vinden har en yta på 90 m2.
    Vad ska man tänka på när man tilläggsisolerar?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Petter!
    Hur mycket du spara i kronor är lite svårt att beräkna, men du får en betydligt bättre isolering, och bättre inomhus klimat, du säger inget om takkonstruktionen i övrigt men om man räknar på två lika förutsättningar, 1. Träfiberskiva (MASSONIT, TRETEX LIKV.) 16MM RÅSPONT 150MM KUTTERSPÅN har du ett U-värde på 0,44.
    2. Träfiberskiva (MASSONIT, TRETEX LIKV.) 16MM RÅSPONT 150MM KUTTERSPÅN och 550mm lösull (mineralull) får du ett U-värde på0,088 betydligt mycket bättre det sparar energi och pengar till dig. Att tänka på, säker ställ takfots ventilationen och vid taknock, efter som du sänker temperaturen på vinden ska du vara observant på att du inte får kondens på undertaket eller övrigt på vinden, bygg en land gång över minullen innan du sprutar upp isoleringen så du kan gå igenom hela vinden för att kontrollera med jämna mellanrum, ta bort allt skräp på vinden även det frugan inte tycker är skräp. Inget ska finnas där det är inte ett förråd.
    Leif

Reg.datum
    b 2009

Standard

Hej Petter!
    Om jag utgår ifrån att du har El som värme källa alltså el element, så skulle det teoretiskt se ut ungefär så här för 90m2 3951kwh x 1,4 =5532 kr i besparing, jag betalar 1,6kr för el per kwh ink. Alla skatter och avgifter, du kan själv kolla med din elfaktura. Kostnad för arbete och material ca: 19500krFöre rot avdrag, återbetalningstid c:3,5 ÅR
    Leif

Reg.datum
    b 2009

Standard

Åldersbeständig plast rekomenderar man då. Om du med en hammertacker börjar nerifrån och går mot nock så fyller du bara på vartefter med isolering och läckt. Eller om du ogillar tätskikt mot tak.(Plast anses täta för bra ibland). Rekommenderas vidtät istället som är ett fasadmaterial. Det är fuktavvisande och ämnar skydda innertak om yttertak skulle ta in vatten.

Glöm inte luftspalt mellan isolering och tak.

Standard

Jag har för avsikt att isolera vinden. För att hindra fukt att komma upp på vinden, behövs det en diffusionsspärr.
    Min fastighet är byggd 1925. Vindsbjälklaget är isolerat med kutterspån (ca 100 mm) och ovanpå det mineralull (55-100mm). Jag hade tänkt lägga på minst 300 mm mineralull till. Det finns ingen plastfolie.
    Frågorna är: Kan jag ta bort den befintliga mineralullen och rulla ut folien direkt på kutterspånen? Eller måste jag även ta bort kutterspånen och lägga folien direkt på brädorna?

Reg.datum
    b 2009

Standard

Kommer det upp fukt på vinden idag?
    Man bör vara noga var man lägger en fuktspärr, aldrig mellan två olika eller lika isolerlager.
    Fuktspärra bara om så nödvändigt. (Inte för endast tilläggsisolering). Och om du ska inreda vind
    Tänk på att: Vissa material kan redan nu verka som fuktspärr, och om du lägger ut ett lager fuktspärr till, bildas där snart kondens och såsmåning om mögel
    om du inte hittar på en luftnings historia där.

Standard

Det är viktigt att man inte missar att skapa en s.k. luftspalt när man jobbar med att isolera innertaket.

Reg.datum
    b 2009

Standard

Yttertak menar du, eller.
    leifjuno

Standard

leifjuno: Varför är det så viktigt att plocka undan allt gammalt skräp?
    Nå mig enklast på min hemsida om installation av bergvärme. Fridens!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare