Resultat 1 till 6 av 6

Standard Isolering golv

Jag har två rum som är tillbyggda till mitt hus. Golven i de rummen är väldigt kalla jämfört med resterande huset.
    Golvkonstruktionen är enligt följande: Dränerande skikt, Grundplatta, Plastfolie, 7 cm Frigolit, Spånskivor, Lamintgolv.
    Vad tror ni? Är detta en dåligt isolerad golvkonstruktion?

Hur mycket isolering krävs för att få ett bra isolerat golv?
    Är det någon skillnad på frigolit (cellplast) och mineralullsisolering vad det gäller isoleringsförmåga?

Tack på förhand!

Standard

"Golvkonstruktionen är enligt följande: Dränerande skikt, Grundplatta, Plastfolie, 7 cm Frigolit, Spånskivor, Lamintgolv."

I min värld låter det som ett normalt isolerat golv, det är vad jag har idag och det är inte överdrivet kallt.

Reg.datum
    b 2008

Standard

Hej JAzz,

det du har är en flytande golvkonstruktion på en betongplatta på mark.

Vore intressant att veta när ditt hus är byggt och när är det tillbyggt.
    Jag antar att detta är i markplan eller souterräng kanske?

Att isolera ett golv med mineralull är ajabaja det sluta vi med på 70 talet......Hhmmmrrr dom flesta allafall.

Om du vill kan du majla infon till mig så skall jag försöka hjälpa dig.

Om du inte har lust eller orkar så kan jag tipsa dig om att du inte skall ha kvar den gamla konstruktionen tackvare att du har plast och cellplast i den, om du lyckas få ett tätare skikt ovanför dessa så flyttar fukten under plasten upp till nätsa skikt och vips så har du ett fukt problem i ditt golv.

Det är många faktorer som spelar in här.

Ha det.

Standard

Det är i markplan och huset är byggt 1979. Tillbyggnaden gjordes runt 1990 tror jag, det var innan vi flyttade in.
    Kan fukten vandra genom cellplast alltså? Nu blir jag rädd..
    Vilken konstruktion föreslår du istället?

Reg.datum
    b 2008

Standard

Ok tänk så här, om du lägger en plastfolie på marken utomhus så kommer det vara fuktigt under plastfolien, lägger du en sedan en träbit på plastfolien sedan en likatät eller tätare plastfolie på detta så kommer fukten att flytta upp till den nya pastfolien, och där i mellan ligger nu en träbit vad händer med denna tror du?

En flytande golvkonstruktion med cellplast är en ganska bra konstruktion, gör om den men isolera mera så du är säker på att golvet blir varmare.

Lite underligt är det dock att du säger att golven är för kalla som det är, riv ut det gamla och kolla hur det ser ut under plast och allt, en förklaring till att golven är jätte kalla kan ju vara många konstiga orsaker.

Det säkraste sättet att bygga ett golv på betong utan underliggande(ingjuten)isolering är ett ventilerat golv typ Nivell, men då börjar det kosta massa pengar.

Standard

[QUOTE=Christian Örum;3175]En flytande golvkonstruktion med cellplast är en ganska bra konstruktion, gör om den men isolera mera så du är säker på att golvet blir varmare.
    QUOTE]

Ok men vad ska jag isolera med, tjockare lager frigolit?

Liknande ämnen

1. Vilket golv på betong?
    Av MarikaK i forum Golv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 12:Oct
  2. Isolering betongplatta
    Av AlbinW i forum Isolering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 13:Jan
  3. Isolering i tak?
    Av H-P i forum Isolering
    Svar: 3