Resultat 1 till 18 av 18
    Reg.datum
    b 2008

Standard Binda boränta

Ett av mina lån går ut snart och skall omförhandlas. Min bankman tyckte jag skulle binda lånet på 2 år men nu när vi är på väg in i den värsta lågkonjunkturen på länge måste det väl vara vansinnigt att binda räntan redan nu? Riksbanken lär ju fortsätta sänka räntan ett tag till känns det som.
    Vad tror ni?

Standard

Vi har sannolikt ett års räntesänkningar framför oss så jag hade inte låst något idag.

Standard

Läste precis att riksbanken kommer att sänka reporätan redan idag så ner ska vi bevisligen!

Reg.datum
    b 2008

Standard

Riksbanken sänkte precis räntan med 1,75%! Det lovar gott för bolåneräntorna även om bankerna inte lär följa med hela vägen ner.

Standard

Skulle också binda ett av mina lån hos Nordea förra veckan och blev erbjuden efter lite rabatt 4,39% på 2 år.
    Tur att man var lite kall då 2 års standard ränta är nere på 4.04 nu på Nordea

Standard

Går själv i tankarna att binda åtmonstone två av mina lån men jag vet inte om man är tidigt ute trots den kraftiga sänkningen förra veckan. Så länge finanskrisen är över oss borde räntan sänkas ytterligare det närmsta året eller vad tror ni?

Standard

De flesta "experterna" är ju ganska eniga om att ytterligare räntesänkningar kommer det närmsta året. Jag har alla mina lån rörligt och tänker försöka pricka in botten innan jag binder dom..

Reg.datum
    b 2008

Standard

Kan nog vara värt att vänta lite till med att binda lånen, läste på DI att styrräntorna är på väg mot noll

Standard

Har man ekonomi för det skall man alltid ligga med rörliga räntor.
    Tittar man tillbaka och jämför under en längre period har det alltid lönat sig att ha rörliga boräntor.
    Men vill man veta exakt vad man betalar varje månad är det givetvis bra med bundna räntor men se till att du delar upp lånet och bind de olika delarna på olika tidshorisonter så att lånen faller ut vid olika tidpunkter.

Personligen tror jag räntorna kommer att fortsätta ner till i alla fall sommaren.

Reg.datum
    b 2008

Standard

Ni som har rörlig ränta kan nog sitta en lugnt en stund till..
    http://di.se/Avdelningar/Artikel.asp...;PrivatNyheter

Standard

Jag ligger till 100% med rörlig ränta och skulle inte rekommendera någon att binda räntorna, man bör tjäna på att ha rörlig ränta ett bra tag framöver. Om jag skulle binda i två år på Nordea idag skulle jag få 2,49% i ränta. Regeringen räknar med att räntorna kommer ligga på ca 1.75% i slutet på 2012..det är enkelt matte.
    Enda anledningen till att binda är om man verkligen måste försäkra sig om att räntorna inte kommer gå upp mer man klarar av, alltså om man har väldigt knappa marginaler på sitt bolån.

Standard

Jag har noterat den sista tiden att de rörliga boräntorna har börjat krypa uppåt sakta men säkert men jag förstår inte riktigt varför? Styrräntan är ju oförändrad..det är väl som vanligt att bankerna vill tjäna så mycket pengar som möjligt sina kunder eller är finns det andra anledningar till att räntan går upp?

Läste detta också i DN:
    De statsfinansiella problemen i en rad euroländer fortsätter att skapa turbulens på de finansiella marknaderna. Den sanering av de offentliga finanserna som väntar kan förväntas dämpa konjunkturen i Europa, och därmed den svenska exporten, under lång tid framöver.

Med det sagt så för skuldkrisen också mycket gott med sig.

Den viktigaste positiva faktorn, enligt den fristående finansanalytikern Peter Malmqvist, är att långa marknadsräntor har fallit kraftigt i de mer stabila ekonomierna. Till exempel har både den tioåriga och den femåriga svenska statsobligationsräntan fallit med över en halv procentenhet på kort tid.

Grunden för raset är flykten från den riskfyllda aktiemarknaden.

– Men att räntorna faller är i grunden positivt. Det är bra för tillväxten, säger Malmqvist.

Förutom att långfristig finansiering blir billigare för företagen borde räntefallet också leda till lägre långa boräntor, anser han.
    Detta är ju ytterligare en faktor som gör att boräntorna snarare borde gå nedåt..

Standard

Det påstås att det handlar om Greklandkrisen. De hotar också med höjd styrränta tidigare än beräknat.
    SOm alltid är det här en fråga om mod och tålamod och likviditet. OFtast är ju de rörliga billigare i längden, men går de upp nu kan många trassla till tillvaron rejält genom att inte binda. Om inte plånboken räcker till för betalningen blir det ju illa värre.

Det finns taklån - rörligt upp till en viss nivå sedan stoppas höjningen. Kostar lite mer när räntan är låg men kan vara ett mellanalternativ. Är det någon som provat det?

Standard

Jag har omförhandling med min bank om ett halvår. är lite orolig och planerar att besöka flera banker innan jag bestämmer mig. Taklån har jag inte hört talas om, men det kanske är värt att kolla upp. Sedan funderar jag på en viss del rörligt och en viss del fast, så att jag sprider riskerna lite.
    Och jag tänker följa Riksbankens val noga. Nu var de ute igen med att det kanske blir snabbare ökningar av räntan. Det ändrar sig ofta nu tycker jag och det känns väldigt osäkert allting.

Standard

En sak som irriterat mig är att boräntorna börjar stiga nu men riksbankens styrränta ligger ju fortfarande still.
    Är det någon som vet varför det är så här? Jag menar bankernas boräntor är väl direkt kopplade till styrräntan.
    Försöker de rika bara bli rikare?

Har även sett att räntan på mina sparkonton på banken inte heller höjts vilket gör det hela ännu mer förbryllande..?

Standard

Kanske räcker med hotet om höjning. alla väntar på att det blir ett lånetak också....
    jag är fortfarande velig. har som sagt ett halvår på mig, men det verkar inte bli något roligt halvår. tur man inte har så stora lån, men ändå...

Reg.datum
    b 2008

Standard

En sak som irriterat mig är att boräntorna börjar stiga nu men riksbankens styrränta ligger ju fortfarande still.
    Är det någon som vet varför det är så här? Jag menar bankernas boräntor är väl direkt kopplade till styrräntan.
    Försöker de rika bara bli rikare?
    Läste lite om detta. Det som har hänt det sista är som jag fattade det en kombination av två olika saker.
    För det första så har marknadsräntorna gått upp vilket är den den räntan som statspapper köps och säljs till. Det leder till att bankerna får ökade kostnader för sina bolån.

Den andra orsaken är att bankerna börjar diskontera en kommande räntehöjning från riksbanken, de börjar alltså smyghöja eftersom de räknar med att styrräntan höjs vid nästa riksbanksmöte.

Standard

Nu skriker alla banker och institutioner om att alla ska binda sina bolån. När bankerna gör detta så drar jag öronen åt mig direkt, jag menar varför ska man lita på en aktör som lånar ut pengar i rent vinstsyfte, självklart måste det vara så att banken i sina interna beräkningar kommit fram till att de kommer att tjäna mycket mer pengar på bundna lån de närmsta åren..

Hittade en artikel som jag tycker är kanonbra skriven och som ger en skön motvikt till bankernas uttalanden:

https://www.avanza.se/aza/press/pres...article=157763

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Avdelare